PKU Connect

Maksymalny poziom naładowania pozytywną energią!

Dzielmy się pozytywną energią!

Cała energia świata kryje się w każdym z nas

Wstęp do cyklu – ,, Warzywa naszych milusińskich’’

Ustaw wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę

 

Nowy Rok….Nowe Postanowienia…..Nowy cykl dla Was ode mnie  czyli dietetyk poleca:

,, Warzywa naszych milusińskich’’

Pierwsze trzy części chciałabym poświęcić ulubionym warzywom naszych najmłodszych pacjentów. A co kochają nasi milusińscy z warzyw najbardziej? Oczywiści pierwsze miejsce zajmuje marchewka! Potem plasuje się ziemniaczek i buraczek, też macie takie spostrzeżenia?
Zanim jednak przejdziemy do marchewki, która omówimy w pierwszej części, kilka słów o warzywach – ich walorach oraz specjalnych sposobach przygotowania, aby podczas procesu technologicznego zachowały swoje cenne składniki.

Warzywa pełnią bardzo ważną rolę w żywieniu każdego człowieka, a w szczególności pacjenta z fenyloketonurią. Warzywa różnią się od pozostałych dozwolonych produktów diety PKU dużą zawartością wody i  niską kalorycznością.

Warzywa są podstawą każdego posiłku diety Pku i bardzo dobrym źródłem min. :

– witamin szczególnie Witamin: C, B, B, K, E i prowitaminy A

– składników mineralnych z przewagą pierwiastków metalicznych, co sprawia, że warzywa   mają właściwości alkalizujące (tzn. odkwaszające)

–  kwasów organicznych, których obecność wpływa na smak warzyw

– włókna pokarmowego (celulozy) czyli potocznie zwanego błonnikiem, który przyczynia się do  zwiększenia masy warzyw, a co najważniejsze to pobudza on perystaltykę jelit i powoduje uczucie sytości

– substancji aromatycznych, które nadają warzywom specjalna woń.

W celach praktycznych warzywa  dzielimy na trzy  grupy:

– warzywa stanowiące dobre źródło witaminy C  to warzywa kapustne: kapusta biała, świeża i kiszona, włoska, czerwona, brukselka, kalarepa, kalafior oraz  pomidory, chrzan, natka pietruszki, papryka i szpinak

– warzywa zawierające większe ilości beta-karotenu to przede wszystkim natka pietruszki, marchew, szpinak, boćwina, koperek, cykoria, sałata, pomidory, dynia

– inne warzywa oraz ziemniaki to te zawierające mniejszą ilość witaminy C i/lub beta-karotenu, ale będące dobrym źródłem składników mineralnych: cebula, korzenie pietruszki, buraki, ogórki, seler, pory.

Aby zachować walory zdrowotne warzyw należy przestrzegać pewnych reguł:

– warzywa powinny być świeże i dobrze umyte

– nie wolno moczyć ich w wodzie, bo tracą wówczas witaminę C

– unikać dostępu powietrza, światła i ciepła do obranych i pokrojonych warzyw

– w miarę możliwości powinno się je spożywać na surowo

– ze względu na szybkie straty witaminy C rozdrobnienia warzyw należy dokonywać bezpośrednio przed spożyciem

– do obierania, krojenia czy rozdrabniania używać noży i narzędzi ze stali nierdzewnej

– gotować krótko, w niewielkiej ilości wody i spożywać bezpośrednio po ugotowaniu, aby nie dopuścić do dalszych strat witaminy C i unikać przetrzymywania ugotowanych potraw w cieple

– kupując warzywa konserwowe, wybierać te bez dodatku soli, ale dla najmłodszych wybierać należy tylko świeże warzywa

– wybierać warzywa tylko ze znanego źródła

Ostatnio mamy naszych milusińskich (pozdrawiam je wszystkie), dopytują jak przygotować pierwszy posiłek warzywny dla swojej pociechy, na co zwrócić uwagę itp.?  Najważniejsze, to odpowiednio zaplanować posiłki z warzyw w codziennym jadłospisie, aby było: kolorowo, sezonowo i różnorodnie oraz dołożyć wszelkich starań, aby podczas przygotowywania posiłków straty cennych wartości ograniczyć do minimum.
W tym celu podaje kilka podstawowych wskazówek jakie należy przestrzegać przygotowując posiłek warzywny:

Ø     kupujmy warzywa zawsze świeże, odpowiednio wyrośnięte, niezwiędnięte

Ø     wszystkie warzywa należy dokładnie myć pod bieżącą wodą przed obróbką wstępną

Ø     warzywa korzeniowe – szczególnie do przygotowania na surowo traktujmy ze szczególna uwagą, bowiem zanieczyszczone są  one ziemią, w której znajdują się pozostałości nawozów, środków ochrony roślin itp. – myjmy je szorując szczotką
i płuczmy bardzo starannie!

Ø     warzywa umyte obierajmy jak najcieniej, gdyż pod skórką ukryte są cenne składniki odżywcze

Ø     do obierania używajmy tylko nożyków, tarek i skrobaczek ze stali nierdzewnej bowiem żelazo niszczy Wit C

Ø     obrane warzywa szybko płuczemy, nie moczymy

Ø     umyte, rozdrobnione warzywa wkładamy do niewielkiej ilości lekko osolonej
i wrzącej wody

Ø     warzywa zawierające karoteny należy gotować dodając niewielką ilość tłuszczu

Ø     do gotowania warzyw używaj tylko naczynia nie poobijane

Ø     warzywa gotujemy krótko, ale na tzw. silnym ogniu, odstawiając w momencie odpowiedniego zmięknięcia

Ø     warzywa podawać bezpośrednio po ugotowaniu, nie odgrzewać ich, ani nie przetrzymywać  na gorącej płycie

Ø     warzywa na sałatkę najlepiej gotować w łupince

Ø     warzywa przeznaczone do surówki obierać i przygotowywać bezpośrednio przed podaniem

Tak więc znamy już kilka zasad przygotowania warzyw i uzyskania z nich najważniejszych walorów zdrowotnych tak więc, za tydzień poświęcimy kilka słów pierwszej bohaterce naszego cyklu:  MARCHEWCE.

Dodaj komentarz

Tabela PHE

Sprawdź

Kalkulator PHE

Oblicz

Najczęściej zadawane
pytania

Sprawdź
loading