Mrożenie czy takie dobre? | PKUconnect

Blog dietetyka

Izabela Horka

Mrożenie czy takie dobre?

Wszyscy pewnie słyszeliście od swojego dietetyka, że należy zjadać pięć porcji warzyw dziennie. Badania naukowców dowodzą, że dieta bogata w warzywa i owoce ma korzystny wpływ dla zdrowia. I tu rodzi się pytanie – czy mrożone warzywa i owoce są zdrowe, czy kwestia ta dotyczy tylko produktów świeżych?

Wielu z Was jest skłonnych uwierzyć, że  dieta PKU bogata w warzywa i owoce  zmniejsza ryzyko  innych chorób tj. choroby serca, chroni przed nowotworami i obniża poziom cholesterolu we krwi.  I pewnie wielu z Was powie też, że dotyczy to tylko świeżych warzyw i owoców w diecie PKU, bo przecież mrożone nie mogą być tak pożywne jak te z przydomowego ogródka. Ale kochani nauka twierdzi inaczej. 

Oto kilka faktów

Mrożenie, a wartości odżywcze

W 2015 roku na University of Georgia  rozpoczęto dwuletnie badania porównujące ze sobą wartości odżywcze produktów świeżych, schłodzonych w lodówce i zamrożonych. Do tego badania wybrano:

  • warzywa : brokuły, kalafior, szpinak, kukurydzę, zielona fasolkę oraz groszek
  • owoce : jagody i truskawki.

W badaniu tym stwierdzono, że każda z metod przechowywania  dla w/w produktów jest równie dobra pod względem odżywczym. Celem badania było obalenie krążących informacji o tym, że produkty mrożone są mniej odżywcze dla organizmu niż produkty świeże. Przekonania o tym, że mrożenie jest mniej wartościowe i zabija składniki odżywcze, witaminy zostało obalone. Najbardziej zaskakujący okazuje się fakt, że z uzyskanych wyników badań wynika, że część mrożonych warzyw może być bardziej odżywcza  niż te przechowywane w lodówce. Ten paradoks wynika z faktu, że warzywa są mrożone u szczytu  dojrzałości, w bardzo krótkim czasie po zerwaniu, krótszym niż czas ich dostępności na półkach sklepowych. Głębokie i szybkie mrożenie przeciwdziała utracie wartości odżywczych.

Między czasie przeprowadzono kolejne badania, które zakończyły się podobnymi wnioskami.  W badaniu przeprowadzonym również w 2015 roku przez University of Kalifornia Davis  przeanalizowano profile odżywcze min.: błonnika, witamin i minerałów ośmiu warzyw i owoców mrożonych i świeżych i nie stwierdzono istotnych  różnic między mrożonymi, a świeżymi produktami. Co ciekawe pojawiły się niewielkie różnice pomiędzy mrożonym, a świeżym produktem. Raz na korzyść świeżych innym razem na korzyść mrożonych. W badaniu wykorzystano :

  • warzywa: kukurydzę, marchew, brokuł, szpinak, groszek i fasolkę szparagową 
  • owoce: borówki amerykańskie i  truskawki.

W czym mrozić warzywa i owoce: 

Jeśli chcecie mrozić warzywa i owoce, zapomnijcie o zwykłych foliowych torebkach śniadaniowych. Potrzebne Wam będą torebki wykonane z folii, która jest odporna na działanie niskiej temperatury i nie pęka w zamrażalce. Sprawdzą się również pojemniki na żywność, na których znajduje się oznaczenie informujące o tym, że można przechowywać je w ujemnej temperaturze. W sklepach bez problemu znajdziemy odpowiednie artykuły.

Pamiętajmy:

Owoce  i warzywa składają się w 70-90 % z wody. Po zbiorze szybko tracą wilgoć, mrożenie może temu zapobiec. Świeże warzywa i owoce należy zjadać w jak najszybszym czasie. Niewłaściwe przechowywanie  powoduje, że rozwija się w nich pleśń i tracą przez to cenne składniki odżywcze.

Tak więc komponując swoje codzienne menu PKU sięgajcie po mrożonki  wykorzystując je w codziennym menu. Oczywiście ja widzę jeden minus mrożenia taki naprawdę malutki. Nie mam złudzeń, że np. truskawki po rozmrożeniu będą mieć taką samą  strukturę i konsystencję co świeżo zebrane z przydomowego ogródka, jednak wykorzystując mrożone do ciasta czy koktajlu będą smakować wyśmienicie.  

Wnioski:

1) Nie należy twierdzić, że mrożone produkty są z natury gorsze od świeżych

2) Z obu badań wynika, że mrożone i świeże produkty są do siebie podobne, choć istnieją pomiędzy nimi niewielkie różnice  w profilach odżywczych.

3) Zawartość składników odżywczych i ich utrzymanie w produkcie zależą od wielu zmiennych tj:

  • kiedy są zbierane
  • po jakim czasie od zbiorów są zamrażane
  • jak są przechowywane
  • jak szybko świeże trafiają do sklepów

                                                                                                                                                    

Pozdrawiam Izabela Horka

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.

----