Relacja ze spotkania "Fit PKU" | PKUconnect

Blog Justyny

Justyna Socha

Relacja ze spotkania "Fit PKU"

Warsztaty żywieniowe, wspólne komponowanie oraz gotowanie zdrowych posiłków jest właściwie od zawsze nieodłącznym elementem wielu spotkań Fenylaków. Od kilku lat dietetycy, lekarze oraz firmy farmaceutyczne powracają z tematem zdrowego odżywiana, uświadamiając jak ważna jest aktywność fizyczna. I nie ma w tym nic dziwnego, badania pokazują, że społeczeństwo tyje w zastraszającym tempie, do tego odżywiamy się coraz gorzej. W świecie PKU niestety nie jest inaczej. Od lat lekarze obserwują problem nadwagi u większości młodzieży i dorosłych.

 

Wychodząc naprzeciw problemom 16 czerwca w Gdańsku odbyło się spotkanie „fit Pku” organizowane przez Poradnie Chorób Metabolicznych w Gdańsku, Gdańskie Stowarzyszenie Przyjaciół Dzieci z Fenyloketonurią przy wsparciu firmy Nutricia Metabolics.

 

Dla mnie jako osoby dość aktywnej fizycznie, jest to temat dość bliski i interesujący. Przyznam, że byłam bardzo ciekawa tego spotkania. Rozmowy z trenerami, którzy nie mają pojęcia czym jest fenyloketonuria nie mają większego sensu, do tego nasze żywienie znacznie odbiega od tego co widzimy w pojemnikach „freaków” na siłowni. Wiele osób nie za bardzo wie jak komponować wartościowe posiłki, zwłaszcza osoby zaczynające przygodę z siłownią, nie mówiąc o Fenylakach.

 

Spotkanie zaczęło się wykładem doktor Joanny Jagłowskiej, która przedstawiła problem osteoporozy, czyli choroby, która charakteryzuje się ubytkiem masy kostnej oraz łamliwością kości. Jak się okazuję, również my - Fenylaki jesteśmy w grupie ryzyka osteoporozy wtórnej, poprzez stosowanie diety eliminacyjnej (ubogiej w wapń).
Kolejny raz dowiadujemy się, ze wysokie stężenie fenyloalaniny we krwi, nie tylko uszkadza nasz układ nerwowy, ale także negatywnie wpływa na status kostny. Same wahania naszych wyników, również są szkodliwe.

 

Dodatkowo, ryzyko obniżenia gęstości kości występuje przy wynikach powyżej 20mg phe. A jak się okazuje, według Pracowni Badań Przesiewowych średnie poziomy fenyloalaniny we krwi wynoszą 8,2-6,06 mg/dl dla dzieci w wieku 2-9 lat, natomiast w grupie nastolatków 15,9-9,2mg/dl!

 

Dobrze wiemy, że większości typowych produktów kojarzonych ze źródłem wapnia nie możemy spożywać. Poznaliśmy zatem ich zamienniki! Bogate w wapń, a zarazem dozwolone ( w ograniczonych ilościach) są: suszone figi i morele, wszelkie sałaty, rukola, pomarańcza, brokuły, szpinak, botwinka, rabarbar, oraz karob! 230g większości z tych produktów odpowiada ilości wapnia zawartej w szklance mleka! Również nie bez znaczenia na nasz układ kostny jest witamina D, którą według najnowszych wytycznych powinniśmy spożywać przez cały rok (a nie jak wcześniej uważano w okresie
tylko od września do kwietnia). Dzienne zalecenia dla dzieci do 10lat to 800mg, a dla młodzieży i osób dorosłych 1000mg/dobę.

 


Kolejny wykład poprowadzony został przez Trenera Personalnego Krzysztofa Zakościelnego, który również jest dietetykiem klinicznym. Przeszliśmy przez tematy psychologiczne, motywację, zagadnienia żywienia czy suplementacji.

 

Pierwszą rzeczą, którą powinniśmy sobie uświadomić jest to, że absolutnie nie powinniśmy postrzegać siebie jako ofiary pod względem diety- myślę, że to ma przełożenie potem na każdy obszar życia, nie tylko jeśli chodzi o aktywność fizyczną i żywienie.

 

Kolejna rzecz, to świadomość tego, że efekty – zarówno nad naszą sylwetką jak i nieprzestrzeganie diety PKU widać po latach/miesiącach, nie z dnia na dzień.

 

W sporcie (oczywiście nie tylko) bardzo istotne jest przyjmowanie naszych preparatów PKU i to najlepiej w 4-5 porcjach. W ten sposób zapobiegamy katabolizmowi organizmu, zwiększamy remineralizację kości. Najlepiej jest rozbić go tak, aby zarówno przed treningiem jak i po wypić daną porcję. Lub tutaj sposób Trenera- można zrobić napój izotoniczny 1,5l wody, 1łyżka miody, 2 szczypty soli, sok z jednej lub dwóch cytryn i dodać do tego preparat, popijać w czasie treningu.
Kolejna informacja – nie ma sensu suplementować odżywek typu BCAA (która o ile nie zawiera aspartamu to ją możemy), wystarczy dobrze rozłożyć podaż naszego preparatu PKU i w ten sposób dostarczmy wszystkie niezbędne aminokwasy do organizmu.
Przed treningiem najlepiej jest zjeść produkty skrobiowe, postawić na naleśniki, placki i wypić preparat. Po treningu natomiast trener polecał oczywiście wypić preparat, zjeść lekką sałatkę (z makaronem bądź bez).
Jeśli trenujemy najlepiej pobrać krew po treningu, po odczekaniu około 2h po posiłku. Poruszany był temat podejścia do częstszego pobierania krwi, sprawdzania wyników po zmianie sposobu żywienia czy zmianie treningów.

Czy zdarza Wam się do posiłku włączyć sobie serial czy przeglądać Internet? Jak się okazuje są badania, że zajmując się innymi rzeczami podczas jedzenia przy następnym posiłku spożywamy go dużo więcej i odczuwamy większy głód. Także od dzisiaj skupiamy się na posiłkach :).
Zaleca się chociaż orientacyjnie przeliczać ile kcal zjedliśmy, taka świadomość pozwoli nam w pewien sposób planować posiłki.
A jak z tłuszczami?
Tutaj zaskakująca w sumie dla mnie informacja (zwykle robiłam na odwrót), oliwek z oliwek (bądź olej kokosowy) powinniśmy stosować do smażenia, zaś wszelkiego rodzaju oleje (słonecznikowy, rzepakowy z pestek winogron itp.) powinniśmy używać na zimno, czyli wszelkiego rodzaju sałatki, dodatki do sosów itp. Związane jest to z temperaturą dymienia tych tłuszczów. I najlepiej odmierzać tłuszcze łyżeczkami/ łyżkami [1].

 

Kolejny etap spotkania to zajęcia z Trenerem. Najpierw udaliśmy się na salę treningową, gdzie uczyliśmy się jak poprawnie wykonywać podstawowe ćwiczenia. Bardzo fajna forma, zwłaszcza, że przy każdym ćwiczeniu Trener podchodził i korygował każdego z osobna. Po instruktarzu przeszliśmy na siłownię, aby dowiedzieć się jak poprawnie powinniśmy ćwiczyć na wybranych maszynach. Myślę, że dla wielu zdobycie takich podstaw jest dobrym rozpoczęciem przygody z ćwiczeniami i siłownią, gdy nie zaczynają od początku ze złymi nawykami, niepoprawną techniką wykonywanych ćwiczeń.


Dla mnie ( i mam nadzieję, że dla reszty też :)) takie spotkanie przede wszystkim pozwoliło zainspirować, jeszcze bardziej wgłębić się w temat ćwiczeń i odżywiania, rozwiało niektóre wątpliwości żywieniowe, a przede wszystkim poprawić technikę wykonywanych ćwiczeń.

Zachęcam Was do korzystania ze spotkań, zwłaszcza jeśli temat Was interesuje. W ten sposób inwestujecie w swój rozwój i oczywiście spotykacie się z dawno niewidzianymi znajomymi! :)

 

[1] http://dobretluszcze.pl/tluszcze-roslinne/

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.

----