Moje sposoby na dietę PKU | PKUconnect

Blog Marysi

Maria Słupska

Moje sposoby na dietę PKU

Na początku chciałabym zaznaczyć, że sposoby o których wspomnę w tym tekście reprezentują moje indywidualne podejście do diety niskobiałkowej. Opierają się na mojej tolerancji, moich ulubionych smakach i przede wszystkim jest to dieta osoby dorosłej, którą miejscami ciężko jest odnieść do diety dziecka z PKU z różnych względów.

Osobiście uważam dietę niskobiałkową za dość drogą, zwłaszcza jeżeli ma się bardzo niską tolerancję i opiera się swój jadłospis (również ze względu smakowych) na specjalistycznych produktach. Kiedy byłam mała produkty obecne na rynku nie były aż tak różnorodne i przede wszystkim większość mi nie smakowała. Dlatego w już nieco starszym wieku nie lubiłam nigdy polegać zbyt mocno na jedzeniu specjalistycznym poza tą bazą, na którą według mnie składają się mąka, makaron, ryż i chleb. Korzystam za to bardzo często z pewnych zamienników produktów niskobiałkowych, dostępnych w każdym większym supermarkecie, co pozwala mi również obniżyć koszty diety.

Co kupuję:

v  PKU

Ø  Chleb – zjadam około 1-1,5 bochenka tygodniowo w formie kanapek na śniadanie

Ø  Ser niskobiałkowy – zjadam około 2 opakowania w miesiącu

Ø  Makaron – zużywam różne ilości w zależności od tygodnia, ale raczej niecałe duże opakowanie na tydzień; w sumie ok. 3 na miesiąc

Ø  Mąka – zużywam jej bardzo niewiele; tak naprawdę jedynie jako dodatek do dań, np. do przygotowania placków;

Ø  Ryż – tak naprawdę najczęściej używam go do przygotowywania lunchboxów, kiedy mam długo zajęcia, lub muszę się uczyć w bibliotece;

Ø  Przekąski (ciasteczka, precle) – kupuję pewnie w sumie ok. 2 opakowania na miesiąc; kiedy mam jednak okres sesji i chodzę do biblioteki zdarza mi się kupować trochę więcej ze względu na to, że mam mniej czasu i nieco większe zapotrzebowanie na cukier i takie „przenośne przekąski”;

 

v   Warzywa i owoce

Ø  Warzywa węglowodanowe – u siebie w domu zawsze mam ziemniaki, chociaż staram się nie jadać ich zbyt często (różnie mi to prawdę mówiąc wychodzi), ale również bataty i inne;

Ø  „Lekkie” warzywa – pomidor, ogórek, sałata, szpinak, bakłażan, cukinia itp.; najczęściej jednak zależy to od tego, na co mam akurat ochotę i jaką mamy porę roku (staram się jeść w miarę sezonowo)

Ø  Owoce – kupuję je tak naprawdę tylko wtedy, kiedy mam na coś konkretnego ochotę; ewentualnie wróciłam do kupowania bananów, aby w ramach słodyczy upiec sobie od czasu do czasu niskobiałkowy chlebek bananowy;

 

v  Zamienniki

Ø  Śmietanka 30% do kawy – nie kupuję innych „mlecznych” produktów niskobiałkowych, od kiedy pamiętam używam tylko zwykłej śmietanki;

Ø  Makaron ryżowy – na stałe zagościł u mnie w szafce; jest tani i ma <0.5g białka/100g; jest smaczny, można go użyć do wielu dań, także do zup i jest naprawdę wspaniałym tańszym zamiennikiem;

Ø  „Zwykłe” słodycze i przekąski – o tyle o ile nie jestem specjalną fanką słodyczy, chrupki już zdarza mi się kupować; skłamałabym mówiąc, że nigdy nie jem chipsów (na imprezach itp.), ale wszystkim znane prażynki są bardziej niskobiałkową opcją;

Ø  Pasty na kanapkę – obecnie jem kanapki codziennie i jako smarowidła do nich stosuję po prostu cienko posmarowane almette i czasami również pesto lub ajvar;

 

v  Produkty okazyjne

Ø  Wyroby garmażeryjne – kopytka, krokiety, czy pierogi PKU kupuję dosłownie „od święta”, na palcach jednej ręki mogę policzyć ile razy w roku; rzadko również zdarza mi się kupować jednak gotowe produkty ze sklepów, takie jak sajgonki warzywne (które nie mają bardzo dużo białka), czy kopytka ziemniaczane (wówczas jednak bardzo dokładnie czytam etykietę!);

 

Z tych produktów, oraz oczywiście dodatkowych przypraw, sosów, itp. udaje mi się w pełni skomponować moją dietę. W paru postach przedstawiałam już jak wyglądają mniej więcej dania, które jem, ale chyba nigdzie nie robiłam pełnego podsumowania.

Moja dieta opiera się na trzech głównych posiłkach, które czasami uzupełniam jakimiś przekąskami w zależności od mojego planu dnia. Codziennie jem śniadanie złożone z tostów z chleba PKU ( przeważnie daję ser niskobiałkowy, almette, świeże warzywa) oraz jakiegoś ciepłego napoju. Kiedyś miałam ogromny problem ze śniadaniami, teraz absolutnie nie wyobrażam sobie bez niego życia. Moje kolejne dwa posiłki traktuję już trochę inaczej. Staram się trzymać zasady, że jem jeden posiłek oparty (w głównej mierze) na produktach PKU – to oznacza makaron, ryż, itp. oraz jeden oparty na warzywach w różnych formach. W tym sensie zarówno obiad, jak i kolację traktuję wymiennie. W tak zwanym międzyczasie, w zależności od tego na co mam ostatnio smaka, pojawiają się jakieś przekąski, czy owoce.

Tak, w bardzo ogólnych ramach, wygląda moja dieta! J  

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.

----