,,Zielone cuda diety PKU” cz.1 | PKUconnect

Blog dietetyka

Izabela Horka

,,Zielone cuda diety PKU” cz.1

Każdy z Was już kilkakrotnie słyszał od swojego dietetyka “jedz warzywa , szczególnie te zielone, bo są zdrowe”, ale czy wiecie dlaczego te zielone warzywa są takie zdrowe i czemu zawdzięczają tę swoją ZIELONĄ MOC?
Postaram się Wam w skrócie przedstawić je na przykładzie konkretnej cudnej w diecie PKU 13- stki zielonych warzyw zahaczając również o kilka słów historii pochodzenia.

Zielone warzywa swoją barwę zawdzięczają chlorofilowi, który jest bardzo cennym związkiem organicznym, który :
- wzmacnia pracę wątroby
- wspomaga tworzenie się czerwonych krwinek
- korzystnie wpływa na perystaltykę jelit
- wzmacnia odporność - oczyszcza organizm z toksyn
- chroni naczynia krwionośne. Jadalne części zielonych warzyw zawierają również karotenoidy, w tym luteinę zapobiegającą min chorobom oczu. Zielone warzywa to także bogate źródło kwasu foliowego polecanego szczególnie kobietom z PKU w ciąży oraz witamin A,C,E,K.

Brokuł - zielony kalafior

To jednoroczna roślina z rodziny krzyżowych, pochodząca z regionu Morza Śródziemnego (Cypr) , znana już w czasach starożytnych.
Brokuły stały się popularne na stołach po 1920 roku, kiedy to w Stanach Zjednoczonych zaczęto je reklamować jako "wysokowartościowy produkt o niebanalnym smaku", i tak jest do dzisiaj. Brokuł dostępny jest przez cały rok: w sezonie jako produkt świeży, natomiast poza sezonem w formie mrożonej. Brokuł ma właściwości przeciwnowotworowe, zawiera sulforafan, czyli substancję, pobudzającą w komórkach procesy zwalczania wolnych rodników, a także produkcję enzymów w wątrobie, które usuwają związki rakotwórcze. Brokuły to dobre źródło błonnika i witamin A, B1 i B2 oraz C. Wit C brokuły zawierają więcej niż owoce cytrusowe. Dodatkowo brokuły regenerują układ odporności, mózg i kości. Spożywając te warzywo dostarczamy naszemu organizmowi także potrzebnego w diecie PKU fosforu, wapnia, magnezu i żelaza

67

 


Kapusta - królowa gołąbków


Do Polski najszybciej trafiła kapusta biała, ponieważ pierwsze wzmianki na jej temat odnotowano już w XV wieku. Kapustę włoską Polacy mogą zawdzięczać Królowej Bonie, która przywiozła ją około 400 lat temu. Zupełnie odmienną historię posiada kapusta pekińska. Jej ojczyzną są Chiny. Tam uprawiano ją pod koniec III wieku naszej ery. Bardzo późno trafiła na stoły w krajach europejskich oraz Stanów Zjednoczonych. Miało to miejsce w latach trzydziestych XX wieku. Kapusta występuje w prawie 38 gatunkach. Kapusta to bogate źródło witamin B1, C, E i A, B2. Wpływa ona też korzystnie na procesy trawienne, jednak w połączeniu z tłustymi mięsami, sama staje się ciężkostrawna. Bogata jest w minerały tj. żelazo, fosfor, magnez i wapń. Kapusta ma wiele właściwości leczniczych:
- stosowane zewnętrznie, pomagają w gojeniu się ran, obniżeniu temperatury ciała, w walce z bólem głowy oraz mięśni i stawów
- zawartość siarki w kapuście poprawia z kolei wygląd włosów, paznokci i cery
- sok z kapusty pomaga w leczeniu wrzodów żołądka oraz anemii.
Kapustę można kupić przez cały rok i codziennie komponować z niej posiłki i dania diety PKU

44

 

Zielona papryka – inaczej pieprzowiec

Pierwsze gatunki papryki zostały odnalezione w Peru w grobach w Ancon i Huata Prieta, co świadczyło o uprawie tych gatunków na długo przed odkryciem Ameryki. Dla Hiszpanów i Portugalczyków, którzy poszukiwali pieprzu, odkrycie papryki – nowego, znacznie ostrzejszego „pieprzu indiańskiego" – stało się bardzo zyskowne. Po zdobyciu Meksyku przez Hernána Cortésa uprawa papryki dość szybko rozprzestrzeniła się na inne kraje tropikalne. Ponieważ nasiona papryki długo zachowują zdolność kiełkowania, można je było dość łatwo przewozić na większe odległości.
Papryka reguluje przemianę materii, dostarcza soli mineralnych potasu i wapnia oraz witamin tj.C i beta-karotenu. Papryka to też dobre źródło flawonoidów, które zwalczają wolne rodniki, zapobiegając rakowi i chorobom układu krążenia. Papryka także pomaga obniżyć ciśnienie krwi, poprawia również odporność. Warzywo to nie tylko ma szereg właściwości zdrowotnych, ale przez niektórych zakochanych uważane jest za….. afrodyzjak. Dostępna przez cały rok.

4

 

Ogórek – idealna przekąska

Ogórek pochodzi z rodzaju roślin jednorocznych z rodziny dyniowatych. Rodzaj najbardziej zróżnicowany jest w Afryce, poza tym jego przedstawiciele rosną na wyspach otaczających ten kontynent, w Azji południowej i południowo-wschodniej, na Filipinach i w Australii. Istnieją 52 odmiany tego warzywa.
W przeciwieństwie do innych warzyw zielonych zawiera mało witamin i związków mineralnych, gdyż w 90 proc. składa się z wody, co za tym idzie w 100 g zawiera mało kalorii. Poza tym jego sok cieszy się sławą odtruwacza organizmu. Jedzenie ogórków zaleca się w przypadku chorób dróg moczowych, a także chorób serca i schorzeniach reumatycznych. UWAGA! Pamiętajmy, by nie łączyć go z innymi warzywami, zawierającymi witaminę C - ogórek po prostu ją zniszczy. Połączenie pomidorów z ogórkiem - zarówno w sałatce, jak i na kanapce - nie jest więc, pod względem zdrowotnym, najlepszym rozwiązaniem.

5

 

Szczypiorek – czosnek szczypiorek

Nazywany w skrócie szczypiorkiem to gatunek rośliny z rodziny czosnkowatych. W stanie dzikim jest szeroko rozprzestrzeniony na kuli ziemskiej. Występuje w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Jest też powszechnie uprawiany w wielu krajach świata. Tak naprawdę w każdej kuchni na parapecie możemy samodzielnie go wyhodować i cieszyć się nim cały rok. Szczypiorek należy do rodziny cebulowatych, dzięki czemu korzystnie wpływa na odporność organizmu i ma właściwości bakteriobójcze. Zawiera dużo witaminy C, ale także B1 i B2. Bogaty jest także w potas, który wzmacnia pracę serca. Szczypiorek lub sok z niego stosuje się także w schorzeniach trzustki. Wspomaga proces trawienia, ale jednocześnie wzmaga apetyt. Ze względu na wysoką zawartość w nim fenyloalaniny zaleca się jego stosowanie w diecie PKU w niewielkiej ilości lub raczej do dekoracji dania PKU.

7

 

Szczaw - tylko w maju

Szczaw to gatunek rośliny z rodziny rdestowatych, występuje w całej Europie i na większości obszaru Azji, w Afryce Północnej i w Australii. Rozprzestrzenił się wraz z europejskim osadnictwem w Ameryce Południowej i Afryce. W Polsce gatunek pospolity na całym obszarze, a wg mnie najlepszy z ogródka mojej mamy.
Szczaw pomaga przy biegunce, wzdęciach i zatruciach pokarmowych, pobudza do pracy jelita, łagodzi stany zapalne, zobojętnia toksyny bakteryjne, łagodzi kaszel i katar. Używa się go także jako okładu na oparzenia czy owrzodzenia. Szczawiu nie powinny jednak spożywać osoby cierpiące na schorzenia nerek, wątroby, reumatyzm czy artretyzm. Zawiera bowiem kwas szczawiowy, a ten w połączeniu z wapniem tworzy nieprzyswajalny szczawian wapnia. Dostępny tylko w sezonie - w maju. Wtedy należałoby pomyśleć o przetworach ze szczawiu, tak aby można było go wykorzystać przez cały rok w diecie PKU.

8

 

Koper nie tylko ogrodowy

Gatunek rośliny należący do rodziny selerowatych. Pochodzi prawdopodobnie z południowo-zachodniej Azji. Obecnie nie występuje już w stanie dzikim, jedynie w uprawie, jest uprawiany na całym świecie łącznie z naszymi kuchennymi parapetami. Zawiera duże ilości fosforu i wapnia, a także nieco żelaza. Korzystnie wpływa na pracę układu trawiennego - stymuluje wydzielanie soków trawiennych w żołądku. Ma wysoka zawartość błonnika. Napar z koperku może także zmniejszyć wzdęcia. Ponadto bogaty jest w witaminy: C, A, E oraz B1 i B2. Koper ogrodowy posiada również właściwości moczopędne, ale ostrożnie z jego dodawaniem do potraw PKU. Koper ogrodowy ma wysoką zawartość fenyloalaniny. Potraktujmy go raczej jako dodatek do dań niż jako składnik główny potrawy. Dostępny przez cały rok, jak nie świeży to mrożony domowym sposobem.

9


Szparagi – najstarsza roślina znana człowiekowi

Nasza wspólna historia sięga, aż 5 tysięcy lat. Wizerunki szparagów zostały wykute na egipskich sarkofagach, delektowali się nimi zarówno starożytni Rzymianie i Grecy, jak i Chińczycy. Historia szparagów jest równie niesamowita, jak ich właściwości lecznicze i odżywcze. To zielone warzywo może każdy hodować w ogródku, potrzeba tylko wiele cierpliwości, która się opłaci w sezonie już od kwietnia pięknem ich całej okazałości na talerzu obiadowym fenylaka.
Szparagi bogate są w kwas foliowy i przeciwutleniacze, które chronią organizm przed wolnymi rodnikami. Zawarte w szparagach składniki korzystnie wpływają też na wygląd skóry. Szparagi to źródło skł.mineralnych tj: wapń, fosfor, magnez, potas, sód. Działają pobudzająco na pracę nerek, a także regulują gospodarkę wodną organizmu. Mają właściwości przeczyszczające. W medycynie ludowej wykorzystywano je jako środek uspokajający, a także przy leczeniu zaburzeń wzroku i bólu zębów. Szparagów nie powinny spożywać osoby cierpiące na dnę moczanową, ponieważ warzywa te mogą powodować gromadzenie się w organizmie kwasu moczowego. Dostępne tylko w sezonie.

11


I na razie tyle, śledźcie dalsze losy naszych zielonych warzyw dających cudowną moc w kolejnej już części, która ukaże się już w sierpniu, a razem z nią oczywiście nie byłabym sobą gdybym tego nie zrobiła - KONKURS KULINARNY - dla wszystkich użytkowników.

Pozdrawiam serdecznie i życzę udanej lektury gdzieś w górach, nad morzem, jeziorem lub na swojej ulubionej działeczce wśród zagonów zielonych warzyw.

Izabela Horka

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.

----