,,Zielone cuda diety PKU” cz. 2 | PKUconnect

Blog dietetyka

Izabela Horka

,,Zielone cuda diety PKU” cz. 2

 

Witam serdecznie wszystkich znad morza naszego polskiego i pięknego. Mam nadzieję, że po pierwsze części macie niedosyt wiadomości o naszych zielonych cudotwórcach. A więc kolejne zielone cuda w diecie PKU, o których warto pamiętać.

 

Seler naciowy – dobroczynny składnik diet odchudzających

Warzywo znane jest od starożytności , uprawiane było w Grecji i Rzymie, ale spopularyzowane zostało w XVII-wiecznych Włoszech. Seler naciowy wykorzystywany jest raczej jako warzywo przyprawowe i smakowe, ogonki liściowe spożywane są najczęściej na surowo, w tym zwłaszcza jako chrupiący dodatek do sałatek PKU. Seler naciowy pobudza przemianę materii i usuwa szkodliwe produkty uboczne tego procesu tj. kwas moczowy, który osadzając się w tkankach, doprowadzić może do poważnych chorób stawów. Poza tym korzystnie wpływa na nasz układ odpornościowy. Zawiera witaminy A, C, E oraz B1 i B2. Bogaty jest także w takie składniki mineralne tj. wapń, żelazo, magnez i fosfor. Dostępny przez cały rok. Szczególnie polecany w codziennym jadłospisie PKU ze względu na niską zawartość fenyloalaniny w nim.

1

 

Szpinak - samo dobro

To rodzaj roślin z rodziny szarłatowatych obejmujący trzy gatunki, pochodzące ze środkowo-zachodniej Azji. Spośród nich szeroko znanym, cenionym jako roślina warzywna i uprawianym na całym niemal świecie jest szpinak warzywny.
Jest doskonałym źródłem żelaza i kwasu foliowego. Nie tylko zawiera bardzo niewiele kalorii, ale także reguluje odkładanie tłuszczu w organizmie. Pomaga też w leczeniu nadciśnienia i schorzeń trzustki. W walce z anemią sprawdza się najlepiej kiedy nie jest ugotowany. Niestety, nie na wszystkich szpinak ma tak dobroczynne działanie. Z tego samego powodu co w przypadku szczawiu, nie powinny go jeść osoby mające problemy z nerkami, wątrobą, reumatyzmem czy artretyzmem. Szpinak dostępny jest przez cały rok, czym cieszy fakt wykorzystania go w codziennych potrawach PKU.

2

 

Sałata dzięki Królowej Bonie

Sałata powinna łechtać język nie paląc, odświeżać podniebienie nie drapiąc, pobudzać żołądek nie podrażniając go nadmiernie”. To prastare przysłowie, które znaleźć można w ubiegłowiecznym niemieckim leksykonie kulinarnym, jest żywotne odkąd rośliny liściaste zostały włączone do ludzkiego pożywienia. Sałata to rodzaj roślin jednorocznych z rodziny astrowatych. Należy do niego ok. 100 gatunków pochodzących z obszarów o umiarkowanym klimacie w Azji i Europie.
A zdrowotnie, sałata obniża poziom cukru i złego cholesterolu we krwi. Poprawia także pracę układu trawiennego. Jej liście działają jak miotła, oczyszczając organizm z toksyn. Sałata ma też właściwości moczopędne. Jest bogata w fosfor i wapń, nieco mniej - w żelazo i magnez. Zawiera sporo witamin: A, B1 i B2 oraz C i E. Pamiętajmy jednak, by raczej nie sięgać po bardzo popularną sałatę lodową - jest wyjątkowo uboga w składniki odżywcze. Lepiej wybierzmy masłową lub rzymską. Dostępna przez cały rok.

3

 

Por - symbol narodowy Walii

To gatunek rośliny dwuletniej z rodziny amarylkowatych z podrodziny czosnkowej. Pochodzi z Azji Mniejszej. Uprawiano ją w celach konsumpcyjnych w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie. Na tereny Polski trafił w średniowieczu.
Por składa się głównie z wody, ale zawiera też witaminy z grupy B, C,E. Jego główne składniki mineralne to fosfor i wapń. Ma właściwości moczopędne. Por działa leczniczo na układ trawienny, szczególnie przydatny jest w zatruciach. Powinny go jednak unikać osoby mające problemy z wątrobą, ponieważ może powodować wzdęcia. Dostępny przez cały rok. Jak mawia nasz naczelny kucharz Jerzy najzdrowsze części pora to te białe.

4

 

Cukinia to kabaczek czy dynia?

Cukinie to odmiana dyni zwyczajnej, wyselekcjonowana we Włoszech i stąd pierwotna nazwa „cukinia” od włoskiego zucchina w tłumaczeniu - mała dynia . Na południowym wschodzie Polski popularność zdobyła nazwa kabaczek. W Polsce roślina jest uprawiana i znana pod obiema nazwami. Ponieważ uprawiane formy mogą różnić się znacznie, więc zależnie od nazwy pod jaką je otrzymano do uprawy, traktowane są nawet jako odrębne gatunki.
Jest cennym źródłem witamin B1, B2, C, PP oraz karotenu, czyli prowitaminy A. Jest też bogata w minerały, szczególnie w wapń i potas - związek szczególnie ważny latem, gdy pocąc się, tracimy go najwięcej. Jest idealna dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, ponieważ ma bardzo mało kalorii - 100 g zawiera 17 kcal i tylko 55 mg fenyloalaniny. Szczególnie polecana w sezonie.

5

I to tyle jeśli chodzi o zielone warzywa z mojej 13-tki! Zapraszam wszystkich użytkowników PKUconnect do rozsmakowania się w zielonych daniach PKU , które bez względu na porę roku samodzielnie można przygotować, korzystając np. z ciekawych przepisów na zielone dania z naszej strony w linku przepisy. Mam nadzieję, że moim wpisem zachęciłam Was do spożywania zielonych warzyw, które już od dziś będą gościły w codziennym jadłospisie diety PKU.

 

UWAGA KONKURS KULINARNY

ZIELONE JEST ZDROWE: czekamy na wasze nowe przepisy kulinarne z wykorzystaniem warzyw przedstawionych w tym artykule oraz w artykule ,,Zielone cuda diety PKU” cz.1"

Skomponuj coś zielonego do śniadania, obiadu i do kolacji.

Policz, zrób fotkę i prześlij nam.

Na najciekawsze przepisy czeka nagroda w postaci przygotowanego przeze mnie jadłospisu na 3 dni. A więc do dzieła, na stragan po zielone. Czekamy do końca września. Rozstrzygnięcie już w październiku.

Regulamin konkursu: https://pkuconnect.pl/artykuly/regulamin-konkursu-zielone-jest-zdrowe

 

Pozdrawiam serdecznie Izabela Horka

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.

----