Jak przetrwać upały? | PKUconnect

Blog Justyny

Justyna Socha

Jak przetrwać upały?

Od kilku lat możemy zaobserwować, jak zmienia się klimat w naszym kraju. Upalne dni zaczynają się dużo wcześniej - już w maju i czerwcu pogoda jest typowo wakacyjna. Z mediów dowiadujemy się o takich zjawiskach, jak topnienie lodowców, przesuwanie się stref klimatycznych, susze, huragany czy intensywne opady.

 

Chyba nikt się nie spodziewał, że tegoroczne lato będzie tak upalne, a momentami tak intensywne w opady deszczu. Mieszkając nad morzem zupełnie inaczej odczuwałam temperaturę, powietrze tam jest o wiele lżejsze i orzeźwiające, czuć morską bryzę. W Warszawie jednak mam wrażenie, że całe powietrze stoi, jest ciężkie. No i do tego mnóstwo betonowych zabudowań, które oddają ciepło.

 

Naprawdę trudno jest funkcjonować w takich temperaturach. Nie mamy ochoty na jedzenie czy aktywności fizyczne. Teraz narzekamy, że jest za gorąco, a za miesiąc, dwa będziemy żałować, że tak szybko dni robią się coraz krótsze, a na dworze jest szaro i buro – taka nasza przypadłość. Wystarczy pamiętać o kilku zasadach, aby „wycisnąć” jak najwięcej z tej pogody.

 

Ja staram się korzystać ze słonecznych dni jak najwięcej i cieszyć się nimi ;) Próbuję nie zmieniać specjalnie mojego planu dnia i nie rezygnuję z aktywności fizycznej, choć zdarzają się i takie chwilie, kiedy mam ochotę po prostu położyć się i poczekać, aż upał zelżeje.

 

O czym należy pamiętać?

1. NAWODNIENIE ORGANIZMU

Pamiętajcie, aby w upały pić jak najwięcej wody. Kolorowe napoje gaszą pragnienie na moment, a po dodatkowej ilości cukru chce się pić jeszcze bardziej. Woda jest nam niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak i do transportu substancji odżywczych i tlenu. Jej spożycie jest uzależnione od stanu zdrowia, rodzaju wykonywanej pracy, temperatury zewnętrznej itp. Mówi się, że powinniśmy wypijać nie mniej niż 2 litry wody dziennie. Przy takich upałach myślę, że i taka ilość to o wiele za mało. Jakie są pierwsze objawy odwodnienia?
Przede wszystkim jest to uczucie pragnienia, spadek koncentracji, senność. Mnie często zaczyna boleć głowa.
Należy nawadniać się właśnie wtedy, kiedy nie czujecie pragnienia – jeśli je poczujecie to pierwszy sygnał, że organizm zaczyna się odwadniać. Dlatego warto jest mieć butelkę zawsze przy sobie, wtedy jest większe prawdopodobieństwo, że sięgniecie po nią dużo częściej. Jeśli specjalnie nie przepadacie za bezsmakową wodą, śmiało możecie dodać do niej owoce, cytrynę czy zrobić lemoniadę. Można także dodać pastylki musujące (witaminowe). Można zakupić przeróżne kombinacje witaminowe, kompleks witaminowy czy pastylki musujące na lepszą pamięć – z luteiną (przyznam, że stosowałam takie wynalazki w czasie sesji egzaminacyjnej i to właśnie im przypisywałam zdane egzaminy – efekt placebo osiągnięty;)) To świetna alternatywa dla osób, które nie przepadają za wodą, bo dostępne są w różnych smakach. Ja również wykorzystuje ten patent od dłuższego czasu, dzięki czemu wypijam dużo więcej płynów, nie sięgając po słodkie i gazowane napoje.

 

2. JEDZ REGULARNE POSIŁKI

 

To jest punkt, z którego realizacją w czasie upałów mam największy problem. Wiem, że nie jest to postawa godna pochwały, ale kompletnie nie mam ochoty jeść, kiedy temperatura za oknem jest wysoka. Potem nie czuje się najlepiej, nie mam siły na realizację dalszych planów dnia itp. O ile zwykle przygotowuję sobie wieczorem posiłki na następny dzień, to stanie latem przy kuchence, która oddaje dodatkowe ciepło jest dla mnie męczarnią. Nie mam ochoty na ciepłe dania, skomplikowane potrawy.
W taką pogodę najbardziej sprawdzają się u mnie 1-3 składnikowe lekkie dania, bez zbędnych kombinacji. Stawiam tutaj na koktajle, najprostsze sałatki warzywne i owocowe, niskobiałkowe tortille z warzywami, kiszonki czy zimne zupy. Jeśli chodzi o obiady, w upały najchętniej jadam makaron z sosem ze świeżych pomidorów. Staram się (choć nie wychodzi mi to jakoś super), jeść co kilka godzin, aby na koniec dnia nie mieć napadów głodu.

3. OPALAJ SIĘ BEZPIECZNIE

Pamiętajcie, aby pamiętać o ochronie głowy przed słońcem, noście czapki, kapelusze. Jeśli planujecie opalać się, nie wolno zapominać o stosowaniu filtrów przeciwsłonecznych, które nakładamy ok. 30 minut przed opalaniem. Ważne jest także to, że nie nakładamy ich raz, a musimy nanosić co jakiś czas nowe warstwy. Używając filtrów również się opalamy, więc nie ma czego się obawiać. Robimy to przede wszystkim bezpieczniej, a opalenizna zostaje z nami na dłużej.
Nie ma sensu opalanie się w porze największego nasłonecznienia, czyli około godziny 12:00. Wtedy słońce jest najostrzejsze i najbardziej niebezpieczne. Lepiej przeczekać ten czas i wyjść na zewnątrz około godziny 14:00-16:00.

 

4. KORZYSTAJ Z KLIMATYZACJI Z GŁOWĄ

 

Nie ma nic przyjemniejszego niż wejście do klimatyzowanego pomieszczenia czy samochodu w upalny dzień. Jednak przesadzając z różnicą temperatur możemy wyrządzić sobie więcej szkody niż pożytku. Ja sama w tym roku rozchorowałam się w lipcu właśnie przez klimatyzację. Przede wszystkim należy pamiętać, że różnica między temperaturą zewnętrzną a klimatyzowanym pomieszczeniem nie powinna wynosić więcej niż 5-6 stopni Celsjusza. Także nawet, gdy na zewnątrz jest 30°C, nastawiamy klimatyzację na max. 24˚C. Po drugie, klimatyzacja bardzo wysusza błony śluzowe dróg oddechowych oraz skórę ze względu na oddawanie suchego powietrza o niskim stopniu wilgotności.

 

5. NIE REZYGNUJ ZE SWOICH CODZIENNYCH AKTYWNOŚCI

 

Nie ma sensu rezygnować ze swoich codziennych aktywności. Każdy, kto zrobił przerwę w treningach wie, jak potem trudno wrócić i że właściwie zaczyna się wszystko od zera. Można lekko zwolnić tempo lub wybrać inne aktywności, nie rezygnując z ćwiczeń całkowicie. Siłownie okazują się w tym okresie świetnym rozwiązaniem, bo praktycznie na każdej z nich działa klimatyzacja. Ja chodzę na salsę i zajęcia odbywają się dość późnym wieczorem, aby trochę lżej się ćwiczyło.

Kiedy tylko mogę, staram się wybierać rower - o wiele lepsze rozwiązanie niż autobusy (w których zwykle albo klimatyzacja jest zbyt mocna, albo nie działa w ogóle). Jeśli kompletnie nic aktywnego nie zrobiłam w danym dniu, staram się po zmroku wyjść chociaż na rolki. Niesamowite, ile mijam osób, które wieczorową porą biegają czy właśnie jeżdżą na rolkach! Wszystko da się normalnie realizować, czasem wystarczy tylko przesunięcie godzin treningowych.

 

A jak to wygląda u Was? Jakie są Wasze sposoby na przetrwanie upałów? Dajcie koniecznie znać

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.

----