Sezonowe owoce i warzywa | PKUconnect

Blog dietetyka

Izabela Horka

Sezonowe owoce i warzywa

Sposoby na ich przygotowanie i odpowiedź na pytanie ,, Dlaczego powinniśmy jeść sezonowo”

Sięganie po sezonowe warzywa i owoce to gwarancja, że spożywane produkty w diecie PKU są świeże, a ich wartości odżywcze są zdecydowanie wyższe, niż poza sezonem, w którym naturalnie występują. Zakładam, że zadacie zaraz pytanie: dlaczego tak się dzieje? Otóż wiosenno-letnia, a zarazem słoneczna pora roku sprzyja dojrzewaniu bezpośrednio warzyw i owoców na słońcu, a nie w warunkach szklarniowych. I to jest klucz do gwarancji świeżości warzyw i owoców w diecie PKU. W tym okresie otrzymujemy zdrowe, pełne witamin owoce i warzywa, które zachowały pełnię smaków i wartości odżywczych, ponieważ nie musiały odbyć długiej drogi przez ocean. Tak, tak: pewnie każdy z was wie, że poza sezonem większość owoców i warzyw jest do Polski importowana. Zrywa się je jeszcze zanim dojrzeją w warunkach naturalnych, a podczas długiej podróży są sztucznie „doświetlane”, by szybciej dojrzały zanim dotrą do Polski. Kochani, sezon wiosenno-letni jest jak najbardziej odpowiedni na świeże warzywa i owoce! Jest dobrym momentem na wykorzystanie ich jako głównego produktu do przygotowania sobie zdrowych dań PKU, czy przetworów PKU na okres, gdzie brak ich na targowiskach czy w przydomowych ogródkach. Jeśli już mowa o targowiskach, to pamiętajmy, że korzystając z nich nie tylko gwarantujemy sobie zdrowe warzywa i owoce, ale również wspieramy lokalnych gospodarzy. Skracając łańcuch dystrybucji, nie tylko zapłacicie za ten sam produkt znacznie mniej, lecz również będziecie mieli pewność dotyczącą świeżości oraz pochodzenia. Co więcej, coraz częściej powstają portale, za pośrednictwem których można zamawiać produkty lokalne, bezpośrednio od rolników i odbierać w wybranych punktach lub z dowozem na miejsce. Prawda, że to wygodne? I jakie w obecnej sytuacji bezpieczne.

Wybierając produkty sezonowe podczas komponowania menu z diety PKU dostarczacie sobie bogactwa cennych makro-i mikroelementów. Warzywa i owoce są ważnym źródłem wielu składników odżywczych, m.in. potasu, błonnika pokarmowego, kwasu foliowego, prowitaminy A i witaminy C. Większość owoców i warzyw ma naturalną niską zawartość tłuszczów i kalorii. Żadne nie zawierają cholesterolu. Zjadane z warzywami sosy, przyprawy oraz inne składniki mogą wnosić dodatkowe tłuszcze, kalorie lub cholesterol. Produkty zawierające błonnik, jak np. warzywa czy owoce, zapewniają uczucie sytości przy mniejszej spożytej ilości kalorii. Świeża, nieprzetworzona żywność, nie tylko ucieszy Wasze podniebienie, lecz również, dzięki sezonowej różnorodności, dostarczy składników, które będą idealnym dopełnieniem zbilansowanej diety PKU.

Sezon na świeże warzywa i owoce jest jak najbardziej wskazany do korzystania z niego w pełni, ale nie oznacza to jednak, że powinniście zupełnie zrezygnować w swojej diecie PKU z malin, truskawek czy innych letnich owoców w okresie posezonowym – proponuję Wam w takim przypadku pokusić się, np. o mrożonki, bądź dobrze znane przez wszystkie mamy PKU domowe przetwory skrywane w przydomowej spiżarni. A co dla mniejszych, którzy nie potrafią ich robić? Robienie domowych przetworów jest bardzo proste, ale wymaga czasu i najlepiej nauczymy się od naszych mam, babć, także kochani zapraszam do wspólnej pracy, bo warto! Dlaczego warto robić domowe przetwory? Już wam wyjaśniam.

  • domowe przetwory nie zawierają dodatku konserwantów, zagęstników, barwników, wzmacniaczy smaku i aromatów identycznych z naturalnymi, to czysta natura zamknięta w słoiku czy beczce

  • sami decydujecie o tym, ile cukru, soli i innych dodatków będą miały wasze konfitury i marynaty

  • sami decydujecie o jakości przetworów wybierając dojrzałe i pochodzące od zaufanych dostawców, lub z własnych ogródków, warzywa i owoce

  • dbacie o to, żeby w zimie, gdy dostępność sezonowych warzyw i owoców jest dużo mniejsza, wasz dieta PKU nadal była różnorodna oraz bogata w warzywa i owoce

  • oszczędzacie swoje finanse – w szczycie sezonu warzywa i owoce są dużo tańsze niż w środku zimy

  • chronicie warzywa i owoce przed zmarnowaniem – mocno dojrzałe jabłka i przerośnięte ogórki są często wyrzucane na śmieci, a przecież można z jabłek zrobić przepyszny dżem, a ogórki zetrzeć na przecier do zupy

Sezonownik

Polecam wszystkim materiał edukacyjny „Sezonownik, czyli na co warto polować w danym sezonie”, a dla tych którzy go nie mają, przedstawiam letni przegląd warzyw i owoców:

  • marzec, kwiecień: gruszki, jabłka, burak ćwikłowy, czosnek, cebula, kapusta biała i czerwona, jarmuż, marchew, pietruszka, seler, por, ziemniaki, brukiew, cebula dymka, rzodkiewki, sałata

  • maj: gruszki, jabłka, burak ćwikłowy, czosnek, cebula, kapusta biała i czerwona, jarmuż, marchew, pietruszka, seler, por, ziemniaki, brukiew, cebula dymka, rzodkiewki, sałata agrest, truskawki, botwina, ogórek, pomidor, rabarbar, szpinak, szczaw, szparagi

  • czerwiec: agrest, czereśnie, gruszki, jabłka, maliny, porzeczki, poziomki, truskawki, bakłażan, brokuł, brukiew, burak, botwina, cebula, cebula dymka, czosnek, ogórek, marchew, kalafior, kalarepa, kapusta biała i czerwona, kapusta pekińska, pietruszka, pomidor, por, rabarbar, rzodkiewka, sałata, seler, szczaw, szpinak, szparagi, ziemniaki

  • lipiec, sierpień, wrzesień: agrest, czereśnie, gruszki, jabłka, maliny, porzeczki, poziomki, truskawki, bakłażan, brokuł, brukiew, burak, botwina, cebula, cebula dymka, czosnek, ogórek, marchew, kalafior, kalarepa, kapusta biała i czerwona, kapusta pekińska, pietruszka, pomidor, por, rabarbar, rzodkiewka, sałata, seler, szczaw, szpinak, szparagi, ziemniaki, borówka amerykańska, jagody, mirabelki, morele, brzoskwinie, wiśnie, aronia, borówka, czarny bez, dzika róża, jeżyny, kabaczek, papryka, cukinia, dynia, karczochy, pigwa, koper włoski, cykoria.

 Podsumowując:

Warzywa i owoce w sezonie są znacznie smaczniejsze, niż te kupowane poza nim. Ich smak jest bardziej wyrazisty. I póki co, nic mnie nie przekona do tego, że zimą można kupić smak lata ze sklepowej półki z warzywami i owocami, niestety NIE! Ale pamiętajcie, że smaki lata można zatrzymać, np.: w domowych przetworach i konfiturach, do robienia których Was mocno zachęcam. Nie wiem jak Wy, ale ja już zaczęłam zbierać słoiki na przetwory. Myślę, że już czas. A ponadto, uczcie się sami i swoje dzieci jeść prawidłowo zgodnie z zaleceniami diety PKU, pokazujcie, że sezonowe, lokalne jedzenie to ważny element diety PKU.


Weźcie sezonowość na tapetę - warto!
Zapewniamy, będzie pysznie!


 

PS: Dla poszerzenia wiedzy o warzywach i owocach polecam wam kompendium wiedzy o warzywach i owocach - Kuchnia Lidla. Książka, która powstała we współpracy z Instytutem Żywności i Żywienia.


 

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.

----