Zero waste | PKUconnect

Blog dietetyka

Izabela Horka

Zero waste

Popularną ostatnio nazwę „zero waste” możemy bardzo prosto przetłumaczyć jako „brak marnowania, zero odpadów”. ,,Zero waste” diety PKU to planowanie, kupowanie, przechowywanie i gotowanie tak, by wyrzucać jak najmniej żywności, która zużywamy do przygotowywania potraw. ,,Zero waste” ostatnio stało się bardzo modnym stylem życia społeczeństwa, ale już w dawnych czasach nasze babcie wykorzystywały go podczas codziennych sprawunków i gotowania.

Od czego zacząć?

  • lista codziennych czy tygodniowych zakupów

  • uporządkowanie zawartości lodówki i szafek

  • gotowanie z wykorzystaniem resztek/ obierek.

Dieta PKU z ,,zero waste” nie jest trudna, ale wymaga odpowiedniego nastawienia i przygotowania. Pamiętaj, że nie musisz zmieniać wszystkiego naraz, nawet 3 małe kroki mają znaczenie.

  1. Planowanie zero waste

  • Wspólnie z całą rodziną ustalcie, jakie obiady będziecie przygotowywać w przyszłym tygodniu. Wybierzcie przepisy, zróbcie listę potrzebnych produktów tych zwykłych i niskobiałkowych.

  • Sprawdźcie w kuchennych czy spiżarnianych szafkach, lodówce, zamrażalniku, co z potrzebnych produktów jest już w kuchni, aby podwójnie nie kupować i nie marnować żywności.

  • Zastanówcie się także, czy niektóre składniki w przepisach możesz zastąpić produktami, które macie w domu.

  • Wychodząc na zakupy, z pracy czy tak po prostu do miasta zabieraj swój kubek, w którym pijesz kawę czy herbatę. Coraz więcej kawiarni akceptuje takie rozwiązania chroniąc naszą planetę od plastiku. Podobnie z napojami zimnymi, pamiętaj nie musisz ich wypijać ze słomki.

  • W przydomowych ogródkach wykorzystujmy deszczówkę do podlewania naszych roślinek bądź wodę z płukania warzyw . Ja tak robię zawsze. Płuczę pod bieżącą wodą na sitku warzywa czy owoce, a pod spodem umieszczam miskę. To do niej zlatuje cała woda, którą później podlewam moje poziomki na tarasie.

  • Pijmy wodę tzw. z kranu. Pamiętajcie, ze zawsze można ją przegotować i wlać do dzbanka, do którego wrzucicie owoce i napój na cały dzień gotowy.

  1. Zakupy zero waste

  • Pamiętajcie, by nigdy nie chodzić na zakupy będąc głodnym. W takim stanie ciężko jest kontrolować impulsy zakupowe. Najlepiej wybieraj porę po I śniadaniu, gdy jesteście syci i po posiłku.

  • Jeśli mieszkacie w dużym mieście, spróbujcie zakupów online, to bardzo dobry sposób na zakupy kontrolowane, bo zamówicie tylko to, co jest potrzebne. Tradycyjnie przechadzając się między półkami sklepowymi do koszyka wrzucicie wiele niepotrzebnych produktów. Pamiętajcie też, że zakupy online można zrobić na spokojnie, bez tłumu ludzi w sklepie. Przy swojej ulubionej kawce w kuchni możecie wybrać tylko żywność, której naprawdę potrzebujecie.

  • Jeśli już decydujecie się pójść do sklepu na tzw. większe tygodniowe zakupy, zabierajcie ze sobą swoje bawełniane czy papierowe torby. Ja mam taki zwyczaj, ze zawsze noszę przy sobie jedną płócienną torbę w razie zakupów w osiedlowym warzywniaczku. Pomyślcie także, czy z resztek materiałów, starych firanek nie możesz uszyć woreczków na warzywa i owoce. To idealne rozwiązanie, gdy kupujesz niewielkie ilości i nie chcesz by zostały zapakowane w foliowe torebki. Ja osobiście posiadam!

  • Jeśli tylko macie taką możliwość, kupujcie produkty w szklanych opakowaniach / słoikach. Możecie je potem wykorzystać do przechowywania żywności lub przygotowania na zimę przetworów PKU. Szczególnie wam polecam ten sposób, ja wykorzystuję w swojej kuchni każdy, nawet najmniejszy słoiczek. Czasami służy mi on do przechowywania przypraw, a te większe rzeczywiście wykorzystuję do przetworów na zimę.

  • Stawiajcie na sezonowość w kuchni. Sezonowe owoce i warzywa są źródłem wielu witamin i innych wartości odżywczych oraz, co najważniejsze, pochodzą z naszych gospodarstw i wspierają naszych rolników. Oczywiście, te egzotyczne warzywa i owoce też powinny się pojawiać na waszej liście zakupów, ale pamiętajcie, że one nie mogą dominować w jadłospisach, wystarczy, że muszą pokonywać tysiący kilometrów, by dotrzeć do Polski.

  1. Gotowanie zero waste

To już sama przyjemność dla was!

  • Na początku gotowania naszykujcie sobie oddzielną miskę na odpady ulegające biodegradacji. Idealnym rozwiązaniem jest domowy kompostownik - jeśli macie taką możliwość, załóżcie własny kompostownik.

  • Zawsze segregujcie śmieci tak, by oddzielać odpady organiczne.

  • Obierki z warzyw świetnie nadadzą się do bulionu, zupy lub jako barwnik.

  • Zamiast kupować bułkę tartą, przygotujcie ją z pozostałego czerstwego pieczywa PKU.

  • Nie usuwajcie skórek i nie wycinajcie środków pomidora, to w pełni jadalna i wartościowa część!

  • Posiekany drobno chleb PKU, czy ciasteczka zmieszane z masłem, świetnie sprawdzą się jako spód do ciasta, a domowe grzanki PKU urozmaicą zupy czy sałatki.

  • Resztki warzyw np. ogórków, pomidorów, drobno pokrójcie i wykorzystajcie jako nadzienie do naleśników PKU czy placków ziemniaczanych.

  • Warzywa z zupy czy bulionu zetrzyjcie na tarce i wykorzystajcie do upieczenia pasztetu PKU.

  • Liście kapusty lub sałaty wykorzystajcie jako wrapy lub owijki do sajgonek i gołąbków.

  • Szypułki truskawek są jadalne i pełne naturalnych przeciwutleniaczy. Możecie ich użyć zamiast zabronionych w diecie PKU kiełków do sałatki.

Pamiętajcie kochani, że nasz świat staje się coraz bardziej zanieczyszczony. Jednak mamy dla Was dobrą wiadomość – macie szansę temu zaradzić! Dieta PKU ,,zero waste’’ ma przede wszystkim korzystny wpływ na środowisko. Wystarczy, że wprowadzicie do swojego życia kilka zasad. Gotowi na zmiany? Napiszcie nam pod artkułem, co udało Wam się zmienić w waszej kuchni!

Hmmm ciekawa jestem, ilu z was teraz myśli o firance….pewnie zastanawiacie się, którą wybrać, ale uwierzcie wzór nie ma znaczenia. Ważne, że zrezygnujecie z foliówek 😉

Do dzieła!
 

P.S Zapraszam wszystkich do podglądania filmików w tej tematyce, które przygtowała dla was dietetyk Katarzyna Chyż. Materiały #planujęniemarnuję dostępne są na portalu PKU Connect.

Polecam,
Dietetyk Izabela Horka

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.

----