Zdrowa dieta PKU na zimę | PKUconnect

Blog dietetyka

Izabela Horka

Zdrowa dieta PKU na zimę

…ma na celu nie tyle odchudzanie, ale utrzymanie wagi na tym samym poziomie, co latem i wzmocnienie odporności organizmu. Prawidłowa zdrowa dieta PKU zimą powinna pozytywnie wpłynąć na naturalną florę bakteryjną waszych jelit, poprawiając w ten sposób waszą odporność. Niestety, wiemy, że czasami zdarza się zimą przybierać na wadze (to niestety zawsze moja osobista porażka!). Średnio jest to ok. 3 kg. W tym roku będzie inaczej. Zmotywowana działaniem, doszłam do wniosku w tym roku, że wcale nie muszę znowu przez to przechodzić. Na tę zimę przygotowuję się inaczej. Z resztą – zaczęłam już we wrześniu o tym gorąco myśleć i planować. Tak więc moi kochani, podpowiem Wam jak powinna wyglądać wasza zdrowa dieta PKU zimą, aby też kilogramy trzymać na wodzy.

Może zaczniemy od samego początku i sprawdzimy, dlaczego w tym czasie zimowym masa naszego ciała się zwiększa?

Czasami usprawiedliwiamy się, że zimą potrzebujemy więcej energii (kcal), bo marzniemy. I tak rzeczywiście trochę jest, potrzebujemy większej dawki energii, aby wyrównać bilans cieplny. Dlatego na „wszelki wypadek” wasz organizm sygnalizuje, że chce więcej jedzenia z diety PKU niż normalnie. I wszystko na tym polu byłoby w ok, gdybyśmy zimą byli równie aktywni fizycznie, jak latem . Niestety, zimą zajęcia na świeżym powietrzu zamieniamy na czytanie książek lub oglądanie telewizji. To sprawia, że spalamy o wiele mniej kalorii niż latem, gdzie prawie całe dni spędzamy na świeżym powietrzu. Jeżeli dodamy do całości zimowego czasu większy apetyt na słodkie i tłuste pokarmy, powstanie nadmiar energii, której organizm nie zużyje, tylko zmagazynuje ją w tkance tłuszczowej. I tak nadprogramowe kilogramy nam zostają do wiosny.

 Oto kilka prostych porad, jak zdrowo odżywiać się dietą PKU zimą, by nie przytyć ani grama.

  • Posiłki zjadaj często, ale mniejsze porcje

Zimą powinniście szczególnie przestrzegać regularnego zjadania posiłków diety PKU. Pamiętajcie, że najlepiej zaplanować 3 główne posiłki (I śniadanie, obiad, kolacja) do kaloryczności 250 kcal(Iśn, kol) max 350 kcal (ob.) oraz 2 objętościowo mniejsze posiłki (II śn, podw), każdy po 150 – 200 kcal. Oczywiście, to są wartości przybliżone. Najlepiej udajcie się na wizytę do swojego dietetyka i ustalcie kaloryczność swojej diety PKU, tak aby niepotrzebne kilogramy wam nie przybywały.

  • Kiszonki, bogactwo ukryte w beczkach/słoikach

Prawidłowo zbilansowana zdrowa dieta PKU powinna dobrze wpływać na naturalną florę bakteryjną waszych jelit. Pamiętajcie, że te pożyteczne bakterie występują przede wszystkim w zabronionych w diecie PKU fermentowanych napojach mlecznych. Ale głowa do góry! Znajdziemy je również w tych  dozwolonych produktach! To jest: w kiszonej kapuście czy kiszonych ogórkach. Kapusta kiszona to bardzo zdrowy produkt spożywczy, który polecam każdemu fenylakowi i nie tylko! Polecam każdemu z osobna, ponieważ bakterie kwasu mlekowego korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit oraz układ odpornościowy człowieka. Ponadto, kapusta kiszona to skarbnica witamin i składników mineralnych, zawiera min. witaminę C, magnez, potas, żelazo i wapń. Tak więc moi Drodzy, polecam codziennie 1 szklankę kapusty kiszonej zjadanej „ot tak” lub w postaci surówki z marchewką, czy przyrządzonej zupy. Podobnie z ogórkami, zjadajmy je codziennie do I śn czy kolacji lub podobnie jak z kapustą kiszoną - sporządzajcie 1 x tygodniu zupę ogórkową zmieniając tylko w niej dodatek zbożowy , raz z makaronem PKU potem z ryżem PKU , ziemniakami czy laną kluseczką PKU.

 

 

  • Zjadajcie ciepłe posiłki PKU – zapomnijcie o suchych, nudnych kanapkach i zimnych przekąskach.

I tak już zrobiłam sobie wstęp do kolejnej porady. Wyżej w punkcie 2 opisałam na samym końcu, że zimą warto sięgać po zupy. A czym jest zupa, przecież to nic innego jak gorący , odżywczy posiłek. Czy warto ją jeść zimą? Oczywiście, że tak!. Najlepsze są wasze zupy PKU (przepisy PKU connect), które sycą, nie powodując przy tym przyrostu wagi. My, dietetycy, wspólnie z kucharzem Jerzym Nogalem dbamy, aby każda z waszych propozycji zupy ukazującej się na PKU Connect była lekka, ale odżywcza. Podobnie z daniami PKU, muszą być lekkie, ale odżywcze. To znaczy, że nie smażymy potraw, tylko grillujemy, pieczemy i gotujemy. Nie żałujmy do dań PKU wyraźnych przypraw, pamiętajmy tylko , żeby przeliczyć z nich też wartości. Ale o przyprawach za chwilę. Pijcie także jak najwięcej herbatek /naparów owocowych i ziołowych. Sięgajcie też po soki owocowo-warzywne, ale przede wszystkim po te robione samodzielnie. Pamiętajcie o soku z kapusty kiszonej i ogórka kiszonego, to idealny dodatek do soków! Mają mnóstwo witamin, poprawiają przemianę materii i oczyszczają organizm. Okres zimy to czas bardziej zdrowych, „konkretnych” i pikantnych potraw PKU.

  • Brak dostępu do świeżych warzyw - korzystaj z mrożonek!

Zimową porą nie macie już do dyspozycji tylu świeżych, wartościowych warzyw, co w okresie lata. Kto zrobił przetwory to ma, ale nie martwcie się - są też mrożonki i sięgajcie po nie bez przeszkód. Możecie z nich błyskawicznie przyrządzić sycące i nietuczące zdrowe potrawy PKU. Ja sama korzystam z mrożonek warzywnych, zazwyczaj są to jednoskładnikowe warzywa chyba, że potrzebuję na szybko do zupy to kupuję też włoszczyzną mrożoną. I tutaj, tak jak ze świeżych warzyw, z mrożonek można przygotować wiele ciekawych zdrowych dań PKU.

  • Pokochaj pikantne przyprawy w swojej zimowej diecie PKU

Hmmm, dużo ich, ale skupię się na tych najważniejszych , które mają was rozgrzewać i pobudzać do spalania kalorii. Tak na marginesie, uwielbiam Warsztaty na żywo z Jerzym Nogalem, który robi dla nas jakąś potrawę, w składzie której jest moja 5-ka. Czasem jego mina mówi sama za siebie. Ale testując wasze przepisy wiemy miej więcej ile użyć tej przyprawy, aby nie przesadzić.

Moja polecana 5 – tka przypraw :

- papryka ostra oraz chili zawdzięczają swój ostry smak kapsaicynie, która pobudza trawienie i powoduje wzrost temperatury ciała. Dzięki temu przyśpiesza spalanie kalorii.

- cynamon , goździki idealne do deserów i napojów rozgrzewających.

- podobne działanie ma czarny pieprz, imbir i kurkuma. Dodatkowo imbir i kurkuma to mój świetny sprawdzony środek pomocniczy w zwalczaniu objawów przeziębienia i grypy. Robię z nich napój łącząc je razem z wodą, cytryną i miodem naturalnym. Polecam.

 

Podsumowując

Wiem kochani, że zima to nie jest sezon, który rozpieszcza nas różnorodnością produktów takich jak chociażby królujące codziennie w diecie PKU warzywa i owoce. Na konsultacjach bardzo często widzę analizując wasze dzienniczki żywieniowe, że ten czas w roku sprawia iż zaczynają kuleć dobre nawyki związane ze spożyciem warzyw, owoców i ogólną różnorodnością posiłków. Często ktoś je w kółko to samo, nie mając pomysłów na nic innego. Dlatego zachęcam was korzystajcie z naszych przepisów i porad znajdujących się na PKU Connect. My jesteśmy tam dla Was! Pomagamy Wam pisząc porady o różnej tematyce, komponując przepisy diety PKU, polecając nowości produktów PKU i tak dalej, i tak dalej.

Mam nadzieję, że moim wpisem pomogę Wam przetrwać okres zimy z tą samą wagą. Byle do wiosny! Pamiętajcie, jestem z Wami. Jadłospis zimowy naprawdę nie musi być nudny! Wystarczy, że zastosujecie kilka ważnych zasad i wasze menu diety PKU nie ucierpi w okresie zimy na różnorodności, będzie nadal smaczne, zdrowe. 🙂

Przykładowy jadłospis

I śniadanie : pieczywo PKU, masło extra 82 % tłuszczu, jesienne pasty PKU, ogórek kiszony, papryka świeża, banan, rozgrzewająca herbata czarna z cytryną, chili i syropem z sosny

II śniadanie : ciasto marchewkowe PKU ze słodką papryką i żurawiną posypane cukrem kokosowym, Lp- drink na ciepło z cynamonem

Obiad :

Zupa: krem z kalafiora z chilli, imbirem, mleczkiem kokosowym podana z drobną ziołową grzanką PKU

II danie: curry warzywne z ryżem PKU i zieleniną, surówka z kiszonej kapusty z dodatkiem marchewki i oliwy z oliwek, kompot śliwkowy z goździkami

Podwieczorek : Naleśniki PKU nadziewane musem z prażonego jabłka i cynamonu, Lp-drink choco

Kolacja: Bułka niskobiałkowa PKU , masło extra 82 % tłuszczu, pasztet warzywny z cukinią i chili, sałatka z kiszonego ogórka z cebulką i pieprzem, rozgrzewająca herbata czarna z cytryną, pomarańczą, goździkiem i malinowym sokiem

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.

----