Posiłki PKU przed i po treningu | PKUconnect

Blog dietetyka

Izabela Horka

Posiłki PKU przed i po treningu

Kochani, kolejny ciekawy temat przed nami. Nie ukrywam, że według mnie nie należy do łatwych, ale cóż, od czego są wyzwania!

Dlaczego wyzwania? Dobrze wszyscy wiemy, że ułożenie diety zwykłej, przed i po treningu, jest super proste, bo nie ma ograniczeń w produktach. Wystarczy dobrze ułożony przez dietetyka jadłospis i tyle. Jednak w diecie PKU sprawia nam to trochę trudności. Nie chodzi o samo planowanie posiłków, tylko o ich dostępność. I może w tej kwestii sytuacja się lekko poprawia, bo coraz więcej „sieciówek” ma na swoich sklepowych półkach produkty PKU, ale trzeba zwracać uwagę na datę ich przydatności. Otrzymuję od Was takie informacje, że prosicie, by nie planować np. pieczywa PKU z konkretnej firmy, bo niestety widzieliście to pieczywo wczoraj w sklepie, ale dzisiaj, podczas zakupów, okazało się, że termin już dawno nieaktualny. Kochani, to się zdarza. Takimi małymi niepowodzeniami nie należy się martwić, bo zawsze znajdziecie inne pieczywo PKU, które zostanie przez dietetyka uwzględnione w Waszych posiłkach. Ja zawsze polecam swoim pacjentom, by na wizytę u mnie przygotowali swoją ulubioną listę produktów PKU, takich ogólnodostępnych, od zaraz, lub sprawdzili swoje zapasy w domu. Taka lista powinna też zawierać wszystkie Wasze ulubione warzywa i owoce, produkty zbożowe, tłuszcze jakich używacie i oczywiście preparat PKU, jaki spożywacie. Przy takich informacjach bardzo cenna jest też rozpiska Waszej zaplanowanej aktywności fizycznej. I tutaj ważny jest rodzaj aktywności oraz czas, jaki zamierzacie na ten cel przeznaczyć.

No, to startujemy!!! Pamiętajcie o żelaznej zasadzie mówiącej, że powinniście spożyć bardziej łatwostrawny posiłek PKU na 1-1,5 godz. przed wysiłkiem fizycznym. To pozwoli Wam uniknąć sensacji żołądkowych, ale też da czas Waszemu organizmowi na ogarnięcie tego, co przed chwilą zjadł i odpowiednie wchłonięcie składników odżywczych. Tylko wtedy posiłek przedtreningowy zostanie dobrze wykorzystany. W każdym posiłku powinno być białko, czyli preparat PKU idealnie wpasowuje mi się w plan, ale czasami poza nim (bo spożyliście już zaleconą jedną z porcji np.rano) też chcecie sięgnąć po coś innego. Kilka pomysłów udało mi się dla was stworzyć. Oto tzw. baza białkowa!

Baza białkowa do posiłków przed treningiem:

  • Jogurtowo-owocowe,,Parfait” PKU: wystarczy tylko jogurt PKU lub inny (polecam smakowe wersje COCOJOGU), do tego płatki śniadaniowe PKU oraz świeże lub mrożone owoce. To bardzo prosta i szybka w wykonaniu propozycja. Jogurt zblenduj z częścią owoców. Przelej do szklanki, naprzemiennie z płatkami. Na wierzch pozostałe owoce. I gotowe!
  • Koktajl białkowy PKU: to najlepszy napój przed treningiem, który pozwoli zadbać o budowę masy mięśniowej. Wymieszaj swój preparat PKU z sokiem, np. pomarańczowym, i dodaj kilka kostek lodu. Wszystko trzeba wymieszać przed wypiciem.
  • Shake kokosowo-czekoladowy PKU: wymieszaj swój preparat PKU z napojem niskobiałkowym Milupa Lp drink choco dodając do tego płynny olej kokosowy. Jeśli napój będzie zbyt gęsty, dodaj do niego np. mleko roślinne.
  • Preparat PKU.

Posiłki przed treningiem :

  • Kanapka z pieczywa n/białkowego PKU ciemnego, posmarowana pastą z awokado i czosnku, rukolą i na sam wierzch sadzone jajko z zastępnika n/białkowego PKU
  • Frytki z batatów pieczone w piekarniku z warzywami
  • Crepes Suzette
  • Grzanki francuskie z pasztetem francuskim lub jarskim
  • Ryż PKU z warzywami z dodatkiem oliwy z oliwek lub sosu na bazie oliwy
  • Tortille PKU z warzywami
  • Tosty warzywne PKU
  • Warzywa z imbirem i olejem lnianym
  • Budyń PKU z owocami i miodem
  • Terrine PKU
  • Ryż PKU na słodko z owocami i rodzynkami
  • Omlet ziołowy PKU z pomidorami
  • Jajecznica PKU z warzywami i kromką n/b pieczywa PKU.

Uff, ale poćwiczyliśmy dzisiaj….. ciekawe ile kalorii spaliliśmy…. O tak, zasłużyliśmy na coś dobrego!

Tak myśli pewnie większość z nas, usprawiedliwiając się, że przecież tyle kalorii spaliliśmy i teraz czas na ich uzupełnienie. To idealny moment, w którym możemy sobie otworzyć napój, wsunąć całą czekoladę PKU albo chipsy, bo „przecież zasłużyliśmy”. Abstrahując już od tego, jak to niweczy odchudzanie/dbanie o sylwetkę, to jest to po prostu niezdrowe. Dla każdego! Nasze organizmy potrzebują po wysiłku dobrej jakości produktów, które pomogą mu się zregenerować. Sprawdzą się tu produkty o wysokim indeksie glikemicznym (IG), które są szybko przyswajane przez organizm. Pamiętajcie, to ważne, bo po Waszym intensywnym wysiłku fizycznym musicie dość szybko naładować Wasze „wewnętrzne akumulatory", tzn. szybko uzupełnić zapasy glikogenu w mięśniach, zanim organizm zaczynie szukać dodatkowych źródeł energii w postaci białek. Posiłek po treningu zjadajcie ok 30 do 60 minut po zakończonej aktywności fizycznej. Warto go sobie wcześniej zaplanować i przygotować.

Posiłki po treningu

  • Koktajl białkowo-węglowodanowy – np. banan zmiksowany z jogurtem PKU czy napojem niskobiałkowym Lp-drink (dobry jako starter)
  • Placek z porem i pieczarkami PKU
  • Kanapki z pieczywa PKU z jajkiem PKU /pastą warzywną z awokado
  • Ryż PKU z warzywami i serem PKU
  • Zapiekane pomidory PKU
  • Makaron PKU sosem warzywnym zapiekany z serem PKU
  • Expresowa Margarita PKU
  • Risotto ze szparagami
  • Spaghetti aglio e olio – spaghetti z czosnkiem i oliwą
  • Buritto PKU
  • Makaron PKU ze szpinakiem, mozzarellą PKU, czosnkiem
  • Jajeczne babeczki PKU z awokado
  • Ratatouilee z olejem lnianym
  • Naleśniki z mąki ciemnej PKU z dodatkiem miodu i banana + koktajl PKU
  • Kotleciki ziemniaczane ze szpinakiem
  • Zielony wrap ze stripsami z jackfruita i frytkami z marchewki
  • Kopytka dyniowe PKU z mixem sałat polanych olejem lnianym
  • Gołąbki PKU z kus-kusem PKU

 

Warto pamiętać, że skład posiłku przed czy po treningu powinien zostać dostosowany do potrzeb każdego z Was indywidualnie.

Uwaga dodatkowa – trening wieczorny nie zwalnia nas z posiłku.

Na przekór temu, co większość z nas przeczytało w kolorowych czasopismach, spokojnie można sięgnąć po zestaw zawierający białko, a nawet pewną ilość węglowodanów. Jedyna wskazówka związana z tym późnym posiłkiem dotyczy jedynie jego objętości i strawności – na wieczór zdecydowanie idziemy w kierunku potraw bardzo łatwostrawnych i małych objętościowo.

No cóż, to koniec moich trudnych rozmyślań, mam nadzieję, że każdy z Was znalazł inspiracje potraw przed czy po treningu. Pewnie niektóre nazwy wydały Wam się znajome. Oj tak, Moi Drodzy, inspiracji co do potraw poszukałam na portalu PKU Connect w zakładce przepisy! Musicie pierwszy medal dostać ode mnie, za te cudowne przepisy, które wstawiacie. Kochani, zachęcam Was do zaglądania, tam jest mnóstwo inspiracji kulinarnych.. Zdradzę Wam sekret ….nie tylko w tej zakładce są dla Was inspiracje. Szukajcie też w innych zakładkach!

Życzę wytrwałości.
Pozdrawiam

Dietetyk Izabela Horka

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.

----