Niskobiałkowo i zdrowo | PKUconnect

Blog dietetyka

Izabela Horka

Niskobiałkowo i zdrowo

Wielu z Was zapewne nie raz zastanawiało się, co można zrobić na szybko do zjedzenia. Tak, żeby było w miarę zdrowo i żeby było dostępnie. To znaczy, by można było to kupić w supermarkecie. Dzisiaj stworzyłam dla Was artykuł, w którym opisuje z własnego doświadczenia, jakie ciekawe produkty z  (w miarę) dobrym składem znalazłam w popularnym markecie, który jest dostępny w prawie każdej miejscowości. Będą to produkty, które przydadzą Wam się do ułożenia na PKU Liczniku Waszej szybkiej diety na cały dzień. Oczywiście w artykule nie znajdziecie spisu świeżych warzyw i owoców, bo tych na pewno nie brakuje w Waszych domach – szczególnie teraz, gdy sady, ogródki i lokalne ryneczki są ich pełne. Kochani, pamiętajcie, teraz jest dobry moment na zatrzymanie lata w słoikach! Zachęcam Was do przygotowywania domowych przetworów, które w zimowe dni przypomną Wam trochę ciepłego i  słonecznego lata.

Must have – czyli musisz mieć to w domu

Super jest to, że coraz częściej w sklepach możecie dostać produkty z listy poniżej. Niestety, czasami trudno o ich dobrą datę przydatności. Taka prawda, coraz częściej przy rozmowach z pacjentami PKU w poradni słyszę, że co z tego, że w wielkiej sieciówce towar PKU jest dostępny, skoro często już po terminie. Tak więc zachęcam Was do zakupów w znanych i sprawdzonych przez Was punktach. Kochani, przedstawiam Wam listę produktów PKU, które zawsze powinniście mieć pod ręką. To baza do przygotowania wielu dań. Tutaj nie mamy szczegółowych informacji, co wchodzi w skład tych produktów. Najważniejsze, że wybierzecie te, które w 100 g produktu maja najniższą wartość białka i  fenyloalaniny, a dla tych dbających o linię oczywiście jeszcze jak najniższa  wartość energii i tłuszczu. W tabelce średnia wartość odżywcza w produktach PKU. Pamiętajcie jednak, że po zakupie produktu należy weryfikować te wartości względem własnej podaży. Mąka, mące nie równa, każda firma ma swoją recepturę produkcji i wartości mogą się różnić.

Produkt Pku

Energia

Kcal / 100 g/100 ml *

Białko

g/100 g

Fenyloalanina

mg/100 g

Tłuszcz

g/100 g

Węglowodany

g/100 g

Pieczywo Pku

271

0,62

12,30

4,50

56,00

Makaron Pku

363

0,50

12,00

1,20

36,00

Ryż Pku

358

0,30

16,00

1,00

97,00

Kus -kus Pku

360

0,30

9,70

1,20

87,00

Kaszka Pku

391

0,50

24,00

1,80

92,00

Galaretka Pku

356

-

2,00

-

88,00

Kisiel Pku

386

0,30

3,70

0,10

94,00

Zastępnik jaja Pku

347

0,30

10,30

0,30

85,70

Bułka tarta Pku

404

0,95

27,67

7,40

82,00

Mąka Pku

356

0,30

31,00

0,20

86,00

Biszkopty Pku

512

0,20

7,20

23,00

74,40

Napój w proszku  Pku*

80

0,40

10,00

3,00

6,00

 

Dodatki, które warto mieć w domowej spiżarni

Gotowe sosy, które można  użyć  do makaronu PKU, ryżu PKU,  kus-kusu PKU i czegokolwiek, co sobie wymyślicie. Coraz więcej na sklepowych półkach mamy produktów o bardziej zbliżonym, domowym smaku, co  sprawia, że Wasze dania smakują naturalnie i świeżo. Coraz częściej można znaleźć sosy bez ulepszaczy, z zastosowaniem  oliwy z oliwek i ziół. Ceny bywają różne, ale pamiętajcie, że słoika 400 g nie wykorzystujecie tylko na jeden posiłek. Taka ilość starcza na kilka obiadów. Co więcej, mając ugotowany makaron PKU,  możemy dodać sos, zrobić szybką sałatkę z sezonowych warzyw i mieć dobry posiłek w kilka minut. To idealna alternatywa dla każdego. Pamiętajcie tylko o odpowiednim sposobie przechowywania po otwarciu. Takie informacje i szczegółowe wartości odżywcze znajdziecie na  etykiecie produktu. Oczywiście zachęcam Was do przygotowywania swoich domowych sosów do makaronów, ryżu itp. Przygotowane sosy policzcie pod kątem wartości odżywczych z PKU Licznikiem, zróbcie fotkę i prześlijcie na PKUConnect, a my je opublikujemy i najlepsze nagrodzimy.

 

Produkt Pku

Energia

Kcal / 100 g

Białko

g/100 g

Fenyloalanina

mg/100 g

1 g białka * 50 mg phe

Tłuszcz

g/100 g

Węglowodany

g/100 g

Sos słodko kwaśny z ananasem

72

0,80

40

0,20

16,00

Sos słodko-pikantny z chili

245,60

0,30

15,00

0,20

60,60

Sos tatarski

300

0,60

30,00

29,00

8,50

Sos czosnkowo-miodowy

176

1,00

50,00

0,90

40,00

Sos chiński

78

0,80

40,00

0,50

17,40

Sos pomidorowy

52

0,20

25,00

0,60

10,00

Sos truskawkowy

270

0,20

10,00

0,10

66,90

Sos neapolitański z papryką

58

1,00

50,00

0,50

12,00

 

Idealne propozycje na szybki dodatek do obiadu

Gdy spodziewamy się gości i nie czasu na zakupy, warto też w domowej spiżarni mieć kilka słoiczków gotowych przetworów lub marynat zakupionych wcześniej w lokalnym warzywniaku. Poniżej przedstawiam Wam kilka propozycji, które zawsze goszczą w mojej piwnicy i domowej spiżarni, szczególnie, gdy domowe zrobione przeze mnie przetwory już dawno się skończyły.

Produkt Pku

Energia

Kcal / 100 g

Białko

g/100 g

Fenyloalanina

mg/100 g

Tłuszcz

g/100 g

Węglowodany

g/100 g

Kapusta czerwona z jabłkiem

33

1,00

35,00

-

6,1

Ogórki kiszone z habanero

23

1,00

35,00

-

3,70

Ogórki kwaszone

12

1,00

35,00

-

1,40

Papryka konserwowa

30

0,70

24,50

-

5,40

Buraczki czerwone tarte

63

1,40

49,00

1,80

9,40

Buraczki plastry

48

1,10

38,50

-

10,00

Kapusta kwaszona

25

1,1

38,50

-

3,40

Seler

32

1,00

35,00

-

5,60

Sałatka mazowiecka

35

0,70

24,50

-

7,20

 

Zdrowe soki

Smaczne, zdrowe, kolorowe soki owocowe i warzywne stanowią składnik zbilansowanej diety PKU. Dla  mnie to skarbnica witamin i minerałów. Soki, szczególnie warzywne, są dla mnie codziennym dodatkiem do pierwszego śniadania. Zazwyczaj staram się je tłoczyć sama, ale w tygodniu nie mam zbyt dużo czasu i wtedy sięgam po te kupne – w małych objętościowo, szklanych butelkach. I tutaj Kochani, przetestowałam prawie wszystkie, które Wam polecam. Dla mnie moim nr 1 jest sok z buraków i sok pomidorowy pikantny. Jestem też ciekawa jaki jest Wasz nr. 1 ;) Ale zachęcam Was do  przygotowania swoich soków – takich do spożycia na bieżąco, w ciągu dnia oraz do pasteryzowania i schowania do domowej spiżarni. Tak, by zachwycały Was swoim cudownym letnim smakiem, gdy przyjdzie zima. Polecam Wam przygotować soki z owoców, warzyw z dodatkiem ziół, imbiru i kurkumy.

Produkt Pku

Energia

Kcal / 100 g

Białko

g/100 g

Fenyloalanina

mg/100 g

Tłuszcz

g/100 g

Węglowodany

g/100 g

Pomidorowy, pikantny

19

1,00

35,00

-

31,00

Z buraków

32

0,70

24,50

-

7,00

Pomidorowy z polskimi ziołami

21

0,80

28,00

-

4,10

Pomidorowy z imbirem

21

0,80

28,00

-

4,10

Sok z pnia brzozy

4

-

-

-

0,90

100 % tłoczony sok z jabłek

46

0,60

21,00

0,30

11,1

 

Codzienne dodatki do pieczywa i nie tylko

Do swojego codziennego jadłospisu PKU warto, byście włączyli produkty prozdrowotne, które nie tylko świetnie smakują, ale również zawierają odpowiednio dobrane składniki wspomagające Waszą odporność, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Niezwykle ważne jest spożywanie owoców z  dużą zawartością witamin. Do nich należą miedzy innymi: czarna porzeczka, malina, wiśnia i truskawka. Są to owoce sezonowe, ale możemy je smakować cały rok dzięki domowym  dżemom. A gdy ich zabraknie, warto sięgnąć na sklepowa półkę po kolejna porcję.

Produkt Pku

Energia

Kcal / 100 g

Białko

g/100 g

Fenyloalanina

mg/100 g

Tłuszcz

g/100 g

Węglowodany

g/100 g

Dżem malinowy

154

0,50

17,50

0,30

36,00

Powidła jabłkowe

126

0,80

28,00

-

28,00

Dżem pomidorowy

141

0,70

24,50

-

34,00

Żurawina

161

-

-

-

40,00

Borówka

156

-

-

-

39,00

Powidła śliwkowe

227

1,40

49,00

0,60

54,00

Dżem wiśniowy

140

-

-

-

35,00

 

 

I teraz podsumowując powoli moje rozważania –  stawiam  sobie pytanie, które często pojawia się w gabinecie podczas konsultacji dietetycznej. Ile kosztuje zdrowe odżywianie dietą PKU?

Moja odpowiedź na to pytanie jest prosta. Kosztuje dokładnie tyle, ile sobie założysz w rozliczeniu dziennym, tygodniowym czy miesięcznym. Jeśli Waszym priorytetem będzie spożywanie świeżych produktów, to koniecznie postawcie na sezonowe warzywa i owoce. Wybieraj zawsze na pobliskich targach – zwykle oferują one konkurencyjne w stosunku do supermarketów ceny, no i oczywiście nieporównywalnie lepszą jakość.  Gdy Twój budżet na jedzenie zakłada możliwość pozwolenia sobie od czasu do czasu na jakieś dietetyczne szaleństwo, oczywiście korzystaj z tego. Bo poza zdrową dietą PKU przygotowywaną w domyu – dla siebie, dla bliskich, raz miesiącu pamiętajcie, aby skorzystać z oferty lokalnej restauracji, kawiarni czy baru.  Jeśli myślisz, że w Twojej okolicy takiej nie ma, proponuje zajrzeć na portal PKUConnect, bo tam znajdziecie wykaz przyjaznych miejsc osobom z fenyloketonurią. 

Ale poza wyborem w/w produktów, Kochani pamiętajcie o 10 żelaznych zasadach zdrowej diety PKU, tj.:  

  1. Spożywajcie  5 posiłków w 3-4-godzinnych odstępach – trzy główne :śniadanie, obiad i kolacja oraz dwa uzupełniające : II śniadanie oraz podwieczorek.
  2. Spożywajcie preparat PKU w minimum 3 porcjach.
  3. Rozpocznijcie dzień od pożywnego śniadania PKU.
  4. Ostatni posiłek zjedzcie nie później niż 2 godziny przed snem
  5. Jedzcie powoli, gryźcie i żujcie każdy kęs pożywienia bardzo dokładnie – to ważne, aby proces trawienia przebiegał prawidłowo.
  6. Jedzcie tyle, żeby czuć się sytym, ale nie przejedzonym zgodnie z zaleceniami dietetyka.  
  7. Stosujcie zdrową obróbkę termiczną potraw: gotowanie w wodzie i na parze, duszenie bez dodatku tłuszczu, pieczenie w pergaminie.
  8. Pamiętajcie o piciu wody – optymalna ilość to 2-3 litry płynów dziennie.
  9. Nie popijajcie posiłków – pijcie przynajmniej 30 minut przed jedzeniem i 30 minut po jego zakończeniu.
  10. Bądźcie aktywni fizycznie – dostosujcie rodzaj i intensywność treningów do swoich możliwości, ale pamiętajcie o ich regularności.

  

Wnioski:

Chodząc po sklepie napotkałam jeszcze wiele produktów o w miarę dobrym składzie oraz niskiej wartości białka, dlatego cieszy mnie bardzo  fakt, że w popularnych sieciowych sklepach pojawia się coraz więcej żywności PKU oraz żywności o niższej wartości białka, która jest coraz mniej przetworzona. Czytajcie etykiety i wybierajcie te produkty, które są najmniej przetworzone. Stara zasada, im mniej opisu – tym zdrowiej u mnie zawsze się sprawdza. Bądźmy wszyscy świadomymi konsumentami.

PS. Znalazłam jeszcze w Lidlu ketchup z marchwi i dyni, ale nie zdążyłam go przetestować, więc pozostawiam tę opcje dla chętnych. Jego wartości odżywcze to tylko 0,6 g białka w 100 g produktu.

Z wakacyjnym, kołobrzeskim pozdrowieniem

Dietetyk, Izabela Horka

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.

----