Fenymenalna dieta na rozgrzanie, czyli jak ogrzać organizm od środka? | PKUconnect

Blog dietetyka

Izabela Horka

Fenymenalna dieta na rozgrzanie, czyli jak ogrzać organizm od środka?

Fenymenalna dieta na rozgrzanie, czyli jak ogrzać organizm od środka?

W sezonie jesienno-zimowym Wasze organizmy potrzebują coraz więcej energii na utrzymanie prawidłowej temperatury ciała. Postaram się przybliżyć Wam kilka propozycji na rozgrzewającą dietę PKU, która doda Wam energii i siły do walki z niekorzystną aurą.

 

Jakie produkty wybierać, aby rozgrzać organizm?

To naturalne, że latem chętniej sięgamy po zupy typu chłodnik, owocowe czy warzywne, jak i zimne napoje w celu ochłodzenia organizmu. Zimą mamy większą ochotę na ciepłe i rozgrzewające potrawy z użyciem odpowiednich, aromatycznych przypraw. Podstawą diety rozgrzewającej PKU powinny być  ciepłe i pożywne śniadania. Zimą na śniadanie lepiej wybrać coś rozgrzewającego niż sałatkę. Warto pamiętać również o ciepłych napojach.

Mam wrażenie, że w okresie jesienno-zimowym wszyscy mamy także większą ochotę na zupy, które ogrzewają organizm od środka. Te pożywne dania dostarczają wielu witamin, składników mineralnych, wzmacniają odporność na zimne i długie dni. Rozgrzewające zupy to idealny pomysł również na danie obiadowe. Pamiętajmy, że zupę można przygotować np. na 2 dni i zawsze zabrać w termosie do szkoły, pracy. W przypadku diety niskobiałkowej, modyfikacji może ulec dodatek zbożowy. Dzisiaj możecie zrobić pomidorówkę na 2 dni, ale ugotujcie sobie i podzielcie zgodnie z założeniami diety PKU niskobiałkowy ryż oraz makaron. W ten sposób macie zupę na dwa dni, podaną na dwa różne sposoby. 

Lekkie zupy PKU mogą stać się też ciekawą alternatywą na kolację. Każda zupa lubi być przyprawiona. Zimą dodajcie rozgrzewających przypraw do każdej zupy PKU i innej potrawy w Waszej diecie, którą przygotowujecie w tym okresie.

Co Wam polecam, poza moją ukochaną pomidorówką? Bardziej sycąca i prostsza w przygotowaniu  będzie zupa z boczniaków, która ogrzeje organizm i doda energii na drugą część dnia. Zapraszam Was po inspiracje do przygotowanych i policzonych przepisów ze strony PKU Connect, tam znajdziecie propozycje na zupy, ale też moje ulubione smaki azjatyckie zaproponowane przez Justynę.

Jeśli wśród Was są tacy, którzy nie lubią zup, to na obiad proponuję rozgrzewające curry, placki z porem, flaczki z boczniaków i wiele innych propozycji, na które przepisy znajdziecie na stronie
i Instagramie PKU Connect.

A co wieczorem? Wieczorem, po sycącym obiedzie, kubek gorącej herbaty w ulubionym fotelu będzie sposobem na chwilę relaksu. Jaką herbatę wybrać? Zimą warto sięgać po herbaty owocowe i ziołowe. Taka herbata idealnie smakuje z dodatkiem soku z czarnego bzu, malin, lipy albo z dodatkiem cynamonu, imbiru lub miodu naturalnego. Ten napój nie tylko rozgrzeje, ale także wzmocni odporność organizmu oraz pobudzi tempo przemiany materii. Dodatkowym jego atutem będzie wyjątkowy aromat i smak.

Zimą powinniście unikać produktów wychładzających organizm. Typowym produktem o silnych  właściwościach wychładzających są cytrusy. W sklepach trwa sezon na te owoce, dlatego chętnie po nie sięgamy, ale pamiętajmy, że lepiej cytrynkę czy pomarańczę dodać do rozgrzewającej gorącej herbatki niż zimnej wody.

 

W okresie zimowym częściej występuje również  ochota na „coś słodkiego”. Uleganie tym pokusom nie rozgrzeje organizmu, a tym bardziej nie wpłynie korzystnie na Waszą wagę. Zamiast nich sięgajcie po zdrowe, gorące budynie  czy kisiele, które zawsze można przygotować z owocami i przyprawami.

Jakie przyprawy polecam Wam na rozgrzanie? Już podaję Wam moje ulubione  5  propozycji, ale pamiętajcie, nie dodajemy ich po łyżce. Wystarczy szczypta, aby rozgrzać się i podkręcić smak potrawy PKU. Dodając odpowiednie przyprawy i zioła do swoich posiłków, możecie zapobiec jesienno-zimowej infekcji.

Imbir – mój nr. 1 w okresie zimowym, ma intensywny i ostry smak oraz korzystny wpływ na odporność – w okresie przeziębień idealnym rozwiązaniem będzie herbatka imbirowa. Ja zawsze przygotowuję  ją z cytryną lub pomarańczą i syropem sosnowym.

Cynamon – dodany do niskobiałkowego gulaszu (przepis na PKU Connect) lub gorącego napoju  pobudzi wydzielanie większej ilości ciepła w Waszych organizmach. Cynamon można wykorzystać również do wypieku ciast, ciasteczek lub dodać do marynaty. Kiedy używam cynamonu w mojej kuchni, poza walorami smakowymi potraw, jego zapach unosi się po całym mieszkaniu, a to bardzo miłe, gdy za oknem mróz, a ja marzę o czymś przyjemnym i ciepłym.
1 łyżeczka cynamonu to ok. 4 g = 9,88 kcal/0,16 g białka/5,92 mg PHE. A skąd to wiem? Weszłam na PKU Licznik i przeliczyłam wartości ze 100 g podanych w liczniku. Zachęcam Was również, sprawdzajcie i przeliczajcie w ten sposób Wasze dania i potrawy, to szybki i prosty sposób. Dzięki aplikacji oszczędzacie czas na przygotowanie dań PKU.

Czosnek  – z powodzeniem mogę o nim powiedzieć, że jest jak naturalny antybiotyk. Czosnek doskonale sprawdza się, jako dodatek do różnych dań PKU. Włączając go do diety rozgrzewającej, zwiększycie wydzielanie ciepła w organizmie, tym samym wzmocnicie odporność. W czasie choroby stanie się dla Was  nieocenionym wsparciem w zwalczaniu infekcji. Obrany z łupinki ząbek czosnku waży ok. 5 g = 7,3 kcal/0,32 g białka/ 13,5 mg PHE.

Chili to jedna z najpopularniejszych przypraw, tak jak imbir i cynamon wykazuje działanie bakteriobójcze.  Chili w 100 g posiada więcej witaminy C niż  pomarańcza. W okresie jesienno-zimowym najbardziej doceniamy chili za  rozgrzewającą moc. Warto dorzucać chili do potraw serwowanych na ciepło, ale również na zimno. Nawet niewielka ilość pozytywnie wpłynie nie tylko na Wasze  zdrowie, ale również na samopoczucie. 1 łyżeczka sproszkowanej chili to ok. 4 g = 12,56 kcal/0,49 g białka/13,08 mg PHE, a papryczka chili to ok. 20 g = 8 kcal / 0,38 g białka/12,4 mg PHE.

Kurkuma / curry  – ma lekko rozgrzewające i poprawiające krążenie właściwości, jednak jest łagodniejsza niż chili czy imbir. Polecam szczególnie do dań z ryżem i warzywami. Ja dodaję niewielką ilość  do ciasta, lubię ten intensywny żółty kolor. 1 łyżeczka sproszkowanej curry to ok. 5 g = 7,35 kcal/0,2 g białko/28,35 mg PHE.

 

Uff, aż mi się  zrobiło gorąco od samego pisania.  Pamiętajcie, że właściwie dobrana w okresie  jesienno-zimowym dieta PKU rozgrzeje Wasze organizmy i wzmocni Waszą odporność, dzięki czemu niestraszne będą Wam zimno i infekcja. W czasie chłodnych miesięcy nie unikajcie również spacerów – pół godziny wystarczy, aby się dotlenić i poprawić nastrój, dzięki odrobinie słońca. Kondycję i samopoczucie doskonale poprawią także regularne ćwiczenia czy to te na świeżym powietrzu, czy w klubie, a może w domu. Kochani, pamiętajcie o codziennej  aktywności fizycznej bez względu na pogodę za oknem i o ciepłym napoju, który zawsze ze sobą zabierajcie. Ja preferuje czarną herbatę z pomarańczą, syropem z sosny, chili i malinami. To idealny napój po przebiegnięciu 5 km w zimne dni. Jaki jest Wasz ulubiony?

 

 Z gorącymi pozdrowieniami,

dietetyk Izabela Horka

 

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.

----