PKU Connect

Maksymalny poziom naładowania pozytywną energią!

Dzielmy się pozytywną energią!

Rób małe rzeczy z wielką pasją!

Zdrowe menu Pku – ,,Witaj szkoło”

Ustaw wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę

Witam serdecznie i szczególnie tych rodziców, którzy tak jak ja startują  do szkoły wraz ze swoja pociechą. Zaczynam wraz z córeczką pierwszą klasę!

A przecież dopiero niedawno poszłyśmy do żłobka – jak ten czas szybko leci. Ale cóż… Wraz z opuszczeniem murów przedszkola czas pójść do szkoły, a to niełatwe zadanie –  szczególnie dla nas rodziców. Dzieci się cieszą, bo nowe wyzwania, nowe panie, nowe otoczenie i nowi znajomi, a my rodzice zamartwiamy się wieloma sprawami – przecież na nas spada najwięcej dodatkowych obowiązków. Mimo, że przygotowujemy się na ten dzień od dawna, strój na apel gotowy, plecak gotowy czeka już na założenie, to martwimy się tym, co oczywiste i chyba dla matki najtrudniejsze – jedzenie. Ale skąd te obawy? Z osobistego doświadczenia wiem, że przedszkole było oazą spokoju dla dziecka, tam czuwały nad nim w grupie panie, posiłki z kuchni przedszkolnej dzieci otrzymały 3-4 razy w godzinach pobytu w przedszkolu i co najważniejsze my rodzice mieliśmy pewność , że zjadło. W grupie zawsze raźniej, wszyscy jedli to samo, to moje dziecko (które było niejadkiem) też jadło, bo nie chciało odstawać od grupy – pięknie się nauczyło w tej grupie jeść. W przedszkolu wychowawczynie pilnują, aby dziecko zjadło większość porcji i rodzice nie muszą martwić się o skład posiłku. A jak będzie teraz…? Jak przygotować pożywny posiłek na drugie śniadanie, który sprawi że nasze dziecko będzie miało wystarczającą ilość energii aby sprostać czekającym na nie wyzwaniom? Jak sobie z tym poradzić ?

Gdy maluch idzie do szkoły

Kochani rodzice, musimy pamiętać, że każdego dnia nasze dzieci  narażone są na stres związany z nowym otoczeniem, nowa szkołą, nowym środowiskiem, odmiennym trybem dnia. Musimy pamiętać o jego wzmożonym wysiłku fizycznym – przebywaniu na świeżym powietrzu, zabawie w świetlicy, no i spotkaniach na podwórku, bo przecież każdy musi poopowiadać o swoich wrażeniach ze szkoły koleżankom i kolegom z osiedlowego podwórka. To wszystko sprawia, że nasze pociechy potrzebują odpowiedniej dawki energii!

A jak to będzie? Ja usłyszałam, że w szkole Natalki będzie dłuższa jedna przerwa na II śniadanie  w szkole, dodatkowa ciepła herbata i mleko. Myślę, że  przy takiej organizacji w szkole jest małe prawdopodobne, że przygotowana kanapka z domu  wróci w plecaku do domu. Jeżeli w jakiejś klasie nie ma takiego zwyczaju, warto porozmawiać o tym z nauczycielem. Trudno bowiem wymagać od dziecka aby pamiętało o czymś tak dla niego mało istotnym jak posiłek, gdy dookoła dzieje się tak wiele ciekawych rzeczy. Szczególnie dotyczy to naszych pacjentów PKU mało jedzących lub słabo jedzących tzw. „niejadków”. Ale wszystko jest naprawdę sprawą do załatwienia w szkole. Z relacji rodziców starszych dzieci z PKU, którzy przychodzą do poradni, wynika, że nie jest to wielki problem, ale czasami nauczyciele proszą o zaświadczenie o chorobie i to na ogół wystarcza.

Dziecko w wieku 7 lat potrzebuje około 1500 – 2000 kcal. W przygotowaniu drugiego śniadania dziecku do szkoły  bardzo ważna jest jakość  oraz sezonowość i różnorodność produktów. Pamiętajmy, że dzieci z PKU  spożywające urozmaicone posiłki mają tak jak każde inne dziecko lepszą pamięć, koncentrację, są pełne energii i gotowe na nowe wyzwania jakie stawia przed nimi codzienny dzień.

Co w takim razie na II śniadanie do szkoły?

Podstawą może być kanapka z pieczywa niskobiałkowego PKU np. chlebek lub bułka, które zawsze posmarowane powinny  być  prawdziwym masłem  lub niskobiałkową margaryną. Dodatkiem do kanapki powinny być pasty jarzynowe, jarzynowo-grzybowe, z dodatkiem świeżych warzyw. Polecam sezonowe warzywa dostępne w określonej porze roku. Należy wybierać takie dodatki i pieczywo jakie dziecko lubi, aby maksymalnie zwiększyć szanse, że posiłek będzie zjedzony. Do kanapki zawsze owoc – najlepiej sezonowy. Polecam każdy owoc, ale też pamiętajmy aby był jak najbardziej owocem wygodnym dla dziecka i tu prym wiodą banan i jabłko. Oczywiście, możemy dziecku pokroić i obrać inny owoc, ale pamiętajmy, że w pojemniczku zrobi się on miękki, obity i wtedy dziecko na pewno go nie zje.  Nauczmy dziecko, żeby nie zjadało wszystkiego na jednej przerwie, w miarę możliwości niech posiłek będzie rozłożony na dwie części –  najpierw kanapka, a potem owoc i małe co nieco np. ciasteczko PKU. Pamiętajmy też o dodatkowym napoju dla dziecka, nawet jeśli szkoła podaje w ramach pobytu dziecka w szkole  to w plecaku nasza pociecha powinna mieć ze sobą wodę 0,5 l czysta niegazowaną. Woda najlepiej zaspokaja potrzeby pragnienia  naszego dziecka, nie napój czy sok z zagęszczonych  soków, nie słodki gazowany napój, które wnoszą do jadłospisu dziecka niepotrzebny cukier.   Czasami owoc w szkole wymieńmy dziecku na 100 % wyciskany sok z domowych owoców.

Do szkoły nie polecam kanapek PKU z niskobiałkowym kremem czekoladowym, dżemem, powidłami i  słodyczy typu batonik Pku – produkty o dużej zawartości cukru mogą powodować jego znaczne wahania we krwi, a co za tym idzie nadmierne pobudzenie, zaburzenia koncentracji i uwagi naszych dzieci podczas zajęć w szkole.

Ciekawostki żywieniowe :

-porcja świeżej  marchewki  jak i 1 szklanka jednodniowego soku marchwiowego

pokrywa ponad 100 % dzienne   zapotrzebowanie na beta-karoten

-duża ilość potasu zawarta jest w soku pomidorowym, wielowarzywnym, marchwiowo- jabłkowym, pomarańczowym

– wit C, której bogatym źródłem są owoce cytrusowe przyczynia się do prawidłowego  tworzenia kolagenu w celu prawidłowego funkcjonowania zębów

=> warto więc zadbać aby powyższe składniki i produktu znalazły się w codziennej diecie dziecka.

Podsumowując

Prawidłowe odżywianie dziecka z fenyloketonurią, które zaczyna uczęszczać do szkoły to wielka  odpowiedzialność wszystkich osób uczestniczących w tym procesie.  Odpowiednio zbilansowana dieta Pku pozwoli mu  prawidłowo rosnąć, rozwijać się i uczyć. Pokażmy swoim pociechom jak w sposób właściwy i wartościowy  sporządzić swój posiłek do szkoły oraz wyjaśnijmy, jak go sobie rozłożyć w czasie szkolnych przerw.  Odpowiedni posiłek Pku w pojemniczku  i picie w bidonie dostarczy dziecku odpowiednia ilość kalorii i zmniejszy potrzebę kupowania przekąsek w sklepikach szkolnych – które są często niedozwolone w diecie!

Pamiętajmy, że to my rodzice jesteśmy  pierwszymi nauczycielami, których działanie jest chętnie naśladowane przez dzieci.

Przykładowe II śniadanie do szkoły

1.Kanapka z pieczywa niskobiałkowego posmarowanego masłem extra 82 % tłuszczu, pasta jarzynowa z pieczarkami, sałata zielona, papryka czerwona w paseczki , 100 % tłoczony sok jabłkowy (patrz  przyjazny produkt na stronie Pkuconnect ), woda czysta mineralna , ciasteczko niskobiałkowe PKU.

2.Płatki niskobiałkowe śniadaniowe PKU z napojem niskobiałkowym Pku typu Lp-drink (przygotowany w domu), owoc sezonowy, woda czysta mineralna, warzywa sezonowe pokrojone w słupki.

3.Bułka niskobiałkowa PKU posmarowana margaryną niskobiałkową, sałata, smażony plaster selera z wiórkami pomarańczowej skórki, marchewka w plasterki do chrupania, woda mineralna czysta, banan.

4.Kanapka z pieczywa niskobiałkowego posmarowanego masłem extra 82 % tłuszczu, sałata zielona, pomidor malinowy b/skórki, ogórek świeży b/skórki , 100 % tłoczony sok pomarańczowy  (patrz  przyjazny produkt na stronie Pkuconnect ), woda czysta mineralna , chrupki niskobiałkowe PKU.

5.Bułka niskobiałkowa PKU posmarowana margaryną niskobiałkową, pasta jajeczna z zastępnika Pku  z koperkiem, sałata, rzodkiewka, napój niskobiałkowy Pku (mleko Pku), jabłko świeże, woda mineralna czysta.

 

P.s

Przy wyborze plecaka do szkoły oczywiście uwzględniałam wiele czynników, ale skupiłam się na samym plecaku, otwierając doznałam miłego zaskoczenia . Popatrzcie sami – artykuły szkolne , artykuły higieniczne  oraz pudełeczko na II śniadanie i bidon na picie . Cudownie wszystko załatwiłam podczas zakupu jednego plecaka.

Udanego pierwszego dnia szkoły, my startujemy 04-09 o godzinie 11:00 ! Pozdrawiam serdecznie dietetyk Izabela Horka, mama 7 letniej Natalki, która stoi po tej samej stronie co Wy i ma takie same obawy rodzica pierwszoklasisty :) 
IMG_20170827_193521

Dodaj komentarz

Tabela PHE

Sprawdź

Kalkulator PHE

Oblicz

Najczęściej zadawane
pytania

Sprawdź
loading